En ny undersøgelse fra EasyPark, udarbejdet af analysevirksomheden Kantar, afdækker de væsentligste barrierer, der forhindrer flere danskere i at skifte til elbiler.
På trods af at 40 procent af fossilbil-ejerne overvejer at købe en elbil inden for de næste to år, viser undersøgelsen, at rækkeviddeangst og manglende lademuligheder fortsat er store udfordringer.
Lademuligheder begrænser udbredelsen af elbiler
Undersøgelsen, som er baseret på svar fra 1.400 danskere, viser, at ladestanderinfrastrukturen stadig udgør en væsentlig udfordring for både nuværende og potentielle elbilister. Mens en tredjedel af el- og hybridbilejere altid oplader derhjemme, viser data, at kun 12 procent aldrig benytter offentlige ladestandere. Behovet for flere ladestandere er derfor udtalt. Blandt de største udfordringer ved offentlig opladning nævnes overfyldte pladser med ladestandere (32 procent) og uklar eller høj pris (26 procent og 27 procent).
Lotte Præstgaard, landedirektør for EasyPark i Danmark, udtaler:
“Regeringen har et ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030, og elbilen spiller en afgørende rolle i denne omstilling. For EasyPark er det vigtigt at forstå, hvordan danskerne tænker, når det kommer til elbiler, så vi kan bidrage til at gøre overgangen lettere for både nuværende og kommende elbilister. Vi ser det som vores ansvar at gøre det så nemt som muligt at bruge elbiler, både i forhold til opladning og parkering.”
Flere ladestandere og bedre brugeroplevelse er afgørende
Ifølge undersøgelsen er det største ønske blandt elbilisterne flere ladestandere, især i byerne. 40 procent af respondenterne angiver, at de mindst én gang om måneden parkerer på en betalingsplads med ladestandere. Dette tal viser et stort potentiale for at gøre opladningsoplevelsen mere enkel og problemfri.
Lotte Præstgaard forklarer videre:
“Kantar-undersøgelsen viser klart, at tilgængeligheden af ladestandere er en væsentlig faktor, både for dem, der allerede har en elbil, og for dem, der overvejer at købe en. Vi kan se fra erfaringer i Norge, at en forbedret ladestanderinfrastruktur og gennemsigtige priser er afgørende for at få flere til at vælge elbilen. Derfor arbejder vi på blandt andet at lancere en løsning, hvor vores brugere kan betale for både parkering og opladning via samme app.”
Ekspert: Nudging og adfærdsændringer er med til at fremme elbilismen
Maja Sig Vestergaard, eMobilitets-ekspert hos Rambøll, kommenterer:
“For at få flest mulige danskere til at udskifte deres fossildrevne biler med elbiler, er det vigtigt, at elbilerne er billige. Men vi kan også se af undersøgelsen, at det er mindst lige så vigtigt, at danskerne har oplevelsen af, at der er tilstrækkeligt med ladestandere, og at det er let at oplade og betale for det. Mange går uden om elbilerne, fordi det er en ny teknologi, som man ikke er tryg ved. Derfor er alle tiltag, som gør det lettere og mere overskueligt at være elbilist, kærkomne.”
Fun fact: København tror ikke på Aarhus
Københavnerne er ret sikre på at deres by er “bedst til elbiler” – og det bakker en del af aarhusianerne faktisk også op om, selvom et flertal af jyderne holder på, at Aarhus vinder den konkurrence. 36 procent af aarhusianerne siger “København er bedst” mens kun 5 procent procent af københavnerne siger “Aarhus er bedst”. Det bakkes mere konkret op af, at 43 procent af aarhusianerne efterlyser flere ladestandere i det offentlige rum, mens kun 35 procent af københavnerne gør det.
Andre nøgletal fra analysen:
- Ønsker flere ladestandere: 37 procent vil gerne have flere ladestandere i det offentlige rum. For Aarhus er tallet 43%. (q08)
- Forbrug af ladestandere: Kun 35% kan lade op derhjemme. Og 12,5% bruger slet ikke ladestandere i det offentlige rum, så der er brug for dem (q12)
- Ladevaner (se nedenstående graf): 34 procent lader altid om natten. 14 procent lader kun i det offentlige rum. (q13)
- Derfor køber danskere en elbil: Miljøet er klart den vigtigste årsag til at danskerne køber elbil (18 procent som førsteprioritet) — Rækkevidde er næste i rækken med 9 procent. (q02)
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført via Gallup Forum-panelet i perioden 13. til 20. maj 2024 og baserer sig på 1.400 respondenter fra Region Hovedstaden og Aarhus Kommune. Undersøgelsen er udført af Kantar på vegne af EasyPark i forbindelse med den kommende lancering af EasyParks nye funktion, som gør det muligt at betale for både parkering og opladning i én app.