Smarthøjtalere såsom Amazon Echo, Google Home og Apple HomePod bliver mere og mere populære. 36 pct. af de amerikanske forbrugere ejer nu en stemmestyret assistent.
Den stigende popularitet skyldes bl.a. forbedret teknologi, og Adobe forudser, at smarthøjtalerne vil få stor kommerciel betydning.
Smarthøjtalere er ikke længere en gimmick, men derimod en fast del af forbrugernes hverdag. Det viser en ny undersøgelse fra Adobe. 36 pct. af de amerikanske forbrugere ejer nu en smarthøjtaler – en væsentlig stigning sammenlignet med august 2018, hvor 32 pct. ejede en smarthøjtaler.
Kan bestille take-away og booke fly
75 pct. af ejerne bruger deres smarthøjtalere hver eneste dag, og de bliver især brugt til at afspille musik og udføre små opgaver som fx at tjekke vejret, stille sjove spørgsmål og sætte alarmer
Smarthøjtalerne bruges dog også til mere avancerede opgaver. I 14 pct. af brugstilfældene bliver højtalerne brugt til at bestille take-away, mens de i 11 pct. af tilfældene bruges på at undersøge hotel- og flymuligheder. I 5 pct. af tilfældene bliver smarthøjtalerne endda brugt til at holde styr på ejermandens økonomi.
Højtalerne bliver hele tiden klogere, og ifølge Adobes undersøgelse mener 54 pct., at de personlige assistenter fungerer ’godt’, mens 41 pct. synes, at de fungerer ’okay’. Det er en markant forbedring sammenlignet med 2017, hvor kun 37 pct. mente, at deres smarthøjtaler fungerede godt.
Potentiel guldmine for annoncører
Hos Adobe mener man, at der er et stort kommercielt potentiale i markedet for smarthøjtalere.
En fjerdedel af smarthøjtaleres ejere angiver, at de har hørt mindst én reklame på deres smarthøjtaler. Blandt disse synes 38 pct., at reklamerne var mindre forstyrrende end reklamer i andre medier som fx print, online, tv eller sociale medier.
“Reklamer inden for stemmestyret teknologi er et nyt område, og det er første gang, vi udforsker det. Vores undersøgelse viser, at der er et stort potentiale, hvis man gør det rigtigt. Forbrugerne er vant til reklamer i radioen. Smarthøjtalerne tilbyder den samme organiske reklameoplevelse. At 75 pct. af forbrugerne, der ejer en smarthøjtaler, bruger dem mindst én gang om dagen, giver annoncører en masse nye touch-points, hvor de kan møde deres kunder,” siger Colin Morris, direktør for product management hos Adobe Analytics.
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.000 amerikanske forbrugere.