Næste led i vækstrejsen for Polestar er åbningen af et nyt designstudie i Gøteborg med plads til 120 medarbejdere.
Den nye facilitet vil danne grundlag for udarbejdelsen af fremtidige Polestar-modeller, der bygger på det designgrundlag, som Polestar Precept har givet en forsmag på.
Polestar (Nasdaq: PSNY) har indviet sit nye designstudie i Gøteborg i Sverige, der ligger i en tæt skov ved siden af brandets globale hovedkvarter. Med Maximilian Missoni i spidsen bliver det dedikerede designstudie nyt hjem for op til 120 designere i et miljø, der kombinerer moderne arkitektur med Polestar-brandets rene, minimalistiske og skandinaviske æstetik.
Det nye designstudie er opført i en tidligere historisk Volvo-bygning, der blev skabt i 1984 af italieneren Romaldo Giurgola og den lokale arkitekt Owe Svärd. Bygningen er efterfølgende blevet fuldt istandsat, samtidig med at den har bevaret sin unikke arkitektoniske karakter. I det nye designstudie vil Polestars designere fortsætte med at bygge videre på brandets nye designsprog. Polestars nye særprægede design blev præsenteret med konceptbilerne Polestar Precept samt den elektriske roadster og blevet overført i produktionen med Polestar 3, der blev lanceret i oktober 2022.
De oprindelige materialer og detaljer fra byggeriet i 1980’erne står side om side med Maximilian Missonis moderne skandinaviske design af høj kvalitet. Den nye facilitet omfatter et specialiseret showroomområde, en ler-arbejdsstation, et materiale- og farvelaboratorium, et auditorium og flere digitale atelierrum, ledelseskontorer, VR-rum og mødelokaler.
Maximilian Missoni, Polestars designchef, udtaler: “Fordi der blev lagt så stor vægt på detaljer og materialekvalitet ved opførelsen tilbage i 1982, var det vigtigt for mig, at vi respekterede de oprindelige intentioner, da vi integrerede vores studie i bygningen. Vi har bevidst fremhævet den oprindelige struktur og de oprindelige detaljer med respekt for den arkitektur, der giver bygningen sin unikke karakter.”
“Men samtidig med at vi ønskede at respektere traditionerne, ville vi også have det skulle være et state-of-the-art hjemsted for vores voksende designteam. Sammen med den pragtfulde udsigt ud over Gøteborgs skærgård er arbejdspladsen indenfor udstyret med det nyeste udstyr, som gør vores arbejde lettere og giver bedre resultater på den mest effektive måde.”
Den samme opmærksomhed for detaljer går igen i Polestar 3. Aerodynamikken var nøglen til at forme SUV’en, så den matchede den elektriske tidsalder.
Det særprægede design med den kraftfulde og brede holdning og strygende taglinje fremhæves af SmartZone og aerovingen foran. Polestar 3 er et eksempel på overgangen fra ‘breathing to seeing’ i takt med at den elektriske tidsalder intensiveres, og den gav også designerne opgaven at skabe en følelse af intelligens.
Maximilian Missoni fortsætter: “I den nuværende tidsalder med avanceret produktdesign er det ret nemt at vise følelser som aggression og sportslighed i en bil. Men prøv at formidle intelligens i design – det er ikke særligt let. Det er noget, vi har brugt meget tid på i formidlingen af den førende teknologi og sofistikerede udtryk i Polestar 3. Den er essensen af en SUV, men markerer samtidigt et skridt ind i en ny æra.”
Mens proportionerne udvendigt er designet til at afspejle teknologien og give et sportsligt udtryk, er rummeligheden indvendigt i Polestar 3 blevet maksimeret takket være bilens længde (4.900 mm) og akselafstand (2.984 mm). Reduceret overfladevolumen omkring kabinens arkitektur samt øget passagerplads i alle positioner givet et interiør, der både er mere rummeligt og behageligt.
Farver og materialer er nøje udvalgt og sammensat for at udtrykke Polestars skandinaviske arv med et førsteklasses udseende og fornemmelse, samtidig med at de adresserer bæredygtighed og redefinitionen af luksus. Det aflange glastag bidrager til en luftig fornemmelse, samtidig med at Polestars signaturlogo er integreret i taget på en ny måde – det er ætset ind mellem to lag af lamineret glas og er kun synligt, når det er belyst.
Polestar 3 går i produktion i midten af 2023, og de første leveringer på lanceringsmarkederne forventes i fjerde kvartal af 2023.