I kampen for at beskytte deres nyudviklede og unikke DPT-teknologi har virksomheden Realfiction indgået partnerskab med patentbureauet Budde Schou.
Målet er at kopisikre det, de kalder fremtidens fjernsynsteknologi.
Den danske virksomhed Realfiction, der udvikler og producerer 3D-displayteknologier, har udviklet verdens første DPT-skærm.
DPT står for Directional Pixel Technology, og teknologien gør det muligt at skabe holografiske 3D-oplevelser uden brug af tilbehør, så eksempelvis et publikum kan se 3D-film uden anvendelse af briller. Realfiction har lavet demonstratorer til en LCD-version, OLED-version og en microLED-version af DPT-platformen.
Verdensnyheden, der blev præsenteret under Display Week i Los Angeles i maj 2023 og under CES 2024-ugen i Las Vegas i januar, er resultat af et femårigt udviklingsarbejde, der er foregået i samspil med internationalt anerkendte industripartnere. For at beskytte deres rettigheder har Realfiction indledt et strategisk samarbejde med patentbureauet Budde Schou. Formålet med partnerskabet er at sikre en konkurrencesituation, hvor virksomheden ikke udkonkurreres af især asiatiske selskaber.
– Vi er opfindere, og innovation er i højsædet i alt, hvad vi laver. Vi har som de første nu udviklet det, vi selv kalder fremtidens fjernsynsteknologi, og vi ved, at selskaber i lande som Kina og Korea kopierer vores teknologier, hvis vi ikke garderer os. Med hjælp fra Budde Schou sikrer vi derfor, at vores teknologi er korrekt beskyttet og kan udnyttes kommercielt uden bekymring om kopiering eller misbrug, siger Steen Iversen, der er Director of Advanced Display Technology hos Realfiction og uddyber:
– Opfindelser er vores vare, og derfor er patentarbejdet alfa og omega for os. Vi tager det meget tidligt ind i vores innovationsprocesser. Så snart vi bliver opmærksomme på en god ide, og når vi har sikret tilstrækkelig dokumentation for, hvornår ideen er opstået, indleder vi patentarbejdet. Det gælder kort sagt om, at få ideerne patenteret så hurtigt som muligt.
Særdeles attraktiv teknologi
Hos Budde Schou har man mere end 100 års erfaring med patentbeskyttelse, og her er man beærede over samarbejdet.
– Realfiction har de seneste år kørt en både imponerende og unik udviklingsproces, og de står i dag med en teknologi i hånden, som er særdeles attraktiv. Det gør bare vores arbejde endnu mere meningsfyldt, og vi bringer mange af vores kompetencer i spil for sikre den optimale rettigheds-beskyttelse, siger Brian Jeppesen, der er Partner i Budde Schou og uddyber:
– Strategien for patenteringsprocessen har været at formulere et patent, der rummer opfindelsen fra forskellige vinkler og så bredt som muligt. Samtidig skal vi opnå den længst mulige løbetid for patentet. Så når microLED-teknologien kommer ned i pris, vil der stadig være lang løbetid tilbage af Realfictions patent. På den måde kan virksomheden have en eneret på fremtidens TV-teknologi, der kan vise 3D, i mange år efter at de første 3D-fjernsyn kommer på markedet.
Jagt på kommercielle partnere
Efter endt udviklingsarbejde er tiden nu moden for Realfiction til at eksekvere på virksomhedens go-to-market-strategi.
– Fokus er nu på at gøre produkterne klar til massefremstilling. Samtidig skal teknologien også modnes. I den proces arbejder vi hårdt på at få underskrevet licensaftaler for vores DPT-platform. Her vil vi gå benhårdt efter kommercielle partnere i relevante markedssegmenter. Det være sig alt lige fra hjemmeunderholdning og biograf til professionelle aktører og bilindustrien, fortæller Clas Dyrholm, der er stifter af og direktør i Realfiction.
Ifølge Clas Dyrholm har virksomheden en konkret målsætning om at indgå samarbejde med minimum én kommerciel partner inden 30. september 2024.