Hjemmekontoret er ikke kun populært hos freelancere.
Mange med fast arbejde på kontorer tager ofte en hjemmearbejdsdag for at få en pause fra de til tider stressende rutiner på kontoret. Fordelene er klare: Du bruger ikke lang tid på transport med trafikpropper eller køer. I stedet kan du slappe af i et kendt miljø uden at blive distraheret af dine kollegaer, ansatte eller besøgende.
Men når du arbejder hjemmefra, er der ikke en så tydelig grænse mellem arbejde og fritid, og det er denne grænse, som er vigtig at sætte – hvornår arbejder du, hvornår holder du pause, og hvornår har du fri. Det kan ofte være fristende lige at tørre støv af eller ordne vasketøjet, selvom du sidder med en vigtig arbejdsopgave, som kræver din fulde koncentration.
På den anden side kan det også være svært at huske at holde pause, fordi du har computeren indenfor rækkevidde hele tiden – arbejdstiden bliver strukket ud, du sidder ved computeren og spiser frokost og svarer den sidste mail, lige inden du lægger dig til at sove.
At have arbejdspladsen i eget hjem kan altså gøre det svært at fokusere på ens arbejdsopgaver samtidig med, at arbejdstiden bliver længere og måske til det punkt, hvor arbejdsdagen aldrig ender. Det er derfor vigtigt at have nogle klare, individuelle regler for at arbejde effektivt på hjemmekontoret.
Regel nummer 1: Konsekvent tidsstyring
For fuldt ud at udnytte hjemmekontorets positive potentiale er det generelt vigtigt at sikre, at et fornuftigt, personligt tilpasset tidsstyringssystem laves, og streng overholdelse af arbejdstid er alfa og omega.
Iværksættere og freelancere, der arbejder dagligt hjemmefra, bør også kommunikere disse tider til omverdenen. Ikke kun overfor kunderne men også overfor en selv for at holde tidsplanen og således skabe faste rutiner.
Kommunikation af tider og tilgængelighed til teamet eller chefen er også vigtigt i de lejlighedsvise hjemmekontordage. En fast tidsramme giver dig mulighed for at arbejde, når du har høj personlig energi uden at ofre den faste arbejdstid. Dette har også en direkte indvirkning på selve arbejdet og øger effektiviteten enormt.
Regel nummer 2: Adskillelse af rum
Selv hvis arbejdet udføres naturligt derhjemme, er det stadig vigtigt at etablere en rumadskillelse. Værktøjerne fra computere til hæftemaskiner bør ikke overtage hele husstanden. Dette handler ikke kun om bedre organisering og overblik men også om den klare adskillelse af job og privatliv.
På lang sigt er det nødvendigt at undgå at tage computeren med i seng og stå op med den om morgenen. At arbejde i pyjamas ved køkkenbordet er gift for en sund balance mellem arbejdsliv og hjemmekontor.
Det er bedst, at døren til kontoret lukkes. Hvis der ikke er et separat arbejdsområde, bør arbejdsrelaterede dokumenter i det mindste opbevares i opbevaringsbokse eller skuffer om natten, så de kommende opgaver er ude af syne og dermed ude af sind.
Regel nummer 3: Hold pauser
Specielt på hjemmekontoret har man en tendens til ikke at tage pauser overhovedet. Køleskabet er lige ved siden af, så selv til frokosten flytter man sig ikke fra skrivebordet. Hjemmekontoret er især velegnet til en sund pauserytme.
Koncentrationsfasen i vores hjerne bør ikke overanvendes, ellers føler vi os allerede trætte og udbrændte efter et par timers intensivt arbejde. Det er ekstremt vigtigt for kroppen at tage en lille pause hvert 90. minut og bogstaveligt talt give hjernen tid til at trække vejret: Gå ud i den friske luft i 20 minutter og udfør et par strækøvelser, såsom hals- og skuldercirkler for at frigive spændinger ved at sidde.
For alle pauser gælder følgende: En lille ændring af placering er godt. En kort gåtur i det grønne giver straks ro og ny energi!
Vi ønsker dig held og lykke med dit arbejde på hjemmekontoret!