2. kvartal bød på fremgang i alle segmenter for Telenor Danmark, hvilket bringer selskabet ud af kvartalet med vind i ryggen.
Kunderne vælger fortsat Telenor til og kvitterer for selskabets evne til at dække behovet for digital tryghed og sikkerhed.
På den baggrund er Telenors EBITDA-indtjening steget med 12% sammenlignet med samme kvartal i 2022.
Telenors danske forretning leverede en serviceomsætning på 688 mio. kr. i andet kvartal af 2023 og en samlet EBITDA-indtjening på 286 mio. kr. Det er en fremgang i serviceomsætningen på 2,7%, ligesom EBITDA-indtjeningen går frem med 12% sammenlignet med samme periode i 2022.
Mere værdi til kunderne og Telenor
Telenor har sat sig for et blive det foretrukne selskab for danske forbrugere og virksomheder, som ønsker en nem, tryg og sikker digital hverdag. Og kvartalstallene dokumenterer ifølge Telenors administrerende direktør, Lars Thomsen, at selskabet er på helt rette vej.
”Digitaliseringen af vores samfund bringer en masse fordele med sig, men desværre også nye typer trusler og usikkerhed. Dette vil vi fra Telenors side gerne være med til at minimere. Derfor tilbyder vi en række løsninger og services til både at forebygge og minimere de dårlige oplevelser. Regnskabet viser, at værdien af denne tilgang er stor både for kunderne og for os. Vi øger simpelthen vores forretning og relevans for kunderne,” siger Lars Thomsen.
I maj lancerede Telenor sikkerhedsfiltret SafeZone til erhvervskunderne, som blokerer hjemmesider, der hoster cyber trusler, herunder spam, phishing og malware. I februar lancerede Telenor ligeledes et filter til privatkunder med navnet SikkerSurf. Siden da har Telenor blokeret for privatkunders adgang til mere end 6,6 mio. hjemmesider.
Fremtidssikring af kerneleverancen
For at kunne understøtte og fremtidssikre sine kerneleverancer til kunderne er Telenor midt i en større modernisering af sit mobilnetværk.
”Vores netværksmodernisering kører på fuld kraft og nærmer sig sin afslutning. Vi har snart været hele landet rundt, og har nu bl.a. stort fokus på at opdatere master langs transportkorridorerne i Danmark. I andet kvartal har vi desuden opgraderet vores platforme, så vi ud over nye master, også får nye centraler der kan håndtere kundernes fortsat stigende dataforbrug. Disse platforme danner grundlaget for fremtidens 5G teknologier og er dermed med til at fremtidssikre Telenor til de behov, som med tiden vil opstå for nye tekniske løsninger,” siger Lars Thomsen.
Antallet af mobilkunder lå ved udgangen af juni på 1.679.000, hvilket er 37.000 flere end ved udgangen af forrige kvartal. Fremgangen skyldes ifølge Lars Thomsen flere ting.
”Vi har set en generel stigning i tilgangen af kunder – både erhvervs- og privatkunder til Telenor og også organisk vækst hos CBB. Kunderne fra det tidligere OK Mobil er desuden kommet ombord hos CBB i slutningen af kvartalet, og de virker til at befinde sig godt og sætter bl.a. pris på muligheden for CBB’s fleksible streamingtilbud CBB MIX,” siger Lars Thomsen.
Antallet af internetkunder lander på 119.000 og er dermed steget med 1.000 på tre måneder, men dækker også i dette kvartal over en større stigning i antallet af kunder med de mere værdifulde og hurtigere teknologier fiber, 5G og COAX samt et mindre fald i kunder på DSL-forbindelser.
Nøgletal fra Telenor Danmark | Q2 2023 | Q1 2023 | Q2 2022 |
EBITDA-indtjening | DKK 286 mio. | DKK 223 mio. | DKK 256 mio. |
Omsætning | DKK 986 mio. | DKK 971 mio. | DKK 993 mio. |
Serviceomsætning | DKK 688 mio. | DKK 642 mio. | DKK 670 mio. |
Mobilkunder | 1.679.000 | 1.642.000 | 1.655.000 |
Bredbåndskunder | 119.000 | 118.000 | 118.000 |
De finansielle tal aflægges efter IFRS og fremgår af Telenor Groups rapport, som kan ses på https://www.telenor.com/investors/reports-and-information/