Med opgraderingen af den digitale infrastruktur ønsker Tusass at sikre bedre kommunikation ud til alle bosteder.
Den unikke og komplicerede opgave skal løftes af NetNordic i partnerskab med Nokia, og d. XX. november blev kontrakten officielt underskrevet.
Når hele den digitale backbone skal opgraderes og moderniseres, tager Tusass et historisk skridt mod en fremtidssikret kommunikation. I et moderne samfund er alt – fra sundhed og redningstjenester til mobiltelefoni og internet – samlet på ét netværk.
”Vi moderniserer ikke bare vores netværk, vi skaber et mere sikkert, fleksibelt og fremtidssikret digitalt fundament for hele samfundet,” siger Toke Binzer, CEO i Tusass.
Projektet indgår som en central del af Tusass’ samlede modernisering af den digitale infrastruktur, der også omfatter etablering af et nyt søkabel. Samlet skal indsatsen give befolkningen hurtigere og mere stabil adgang til kommunikation i hele landet.
”At få mulighed for at opgradere og fremtidssikre den digitale rygrad i et helt land er både et privilegium og et ansvar, som vi tager meget seriøst. Med samarbejdet med Nokia bringer vi global teknologi og lokal viden sammen til fordel for hele Grønland,” pointerer Ulrik Kjeldgaard, CEO i NetNordic Danmark, og fortsætter:
”Vi bygger Grønlands digitale rygrad med globale teknologier og lokal forankring. Det gør dette partnerskab til noget helt særligt, for vi gør en samfundsmæssig forskel.”
”Moderniseringen af dette netværk er et vigtigt skridt for Tusass, og sammen med NetNordic er vi glade for at være en del af projektet. Pålidelig digital kommunikation er altid af vital betydning, og med den øgede mængde automatisering, som dette giver, vil Tusass kunne tage et stort skridt mod en næste generations arkitektur, der kan tjene dem i årtier fremover,” siger Marika Mentula, VP Network Infrastructure, North Europe, hos Nokia.
”Samarbejdet mellem NetNordic og Nokia har været utrolig vigtig,” forklarer Toke Binzer. Han pointerer, at Tusass havde behov for kompetencerne fra de to samarbejdspartnere for at sikre adgang til internationale kompetencer.
”Samtidig har NetNordic været fantastiske til at bringe Nokias teknologi i spil og tilføje deres egen værdiforædling. Med NetNordic har vi ikke bare fået en leverandør, men en samarbejdspartner, der forstår de unikke problemer, vi står over for,” forklarer Toke Binzer.
Med digitaliseringen af Grønlands kritiske infrastruktur skal NetNordic sikre, at netværket får en markant forbedret stabilitet, en langt større fleksibilitet og høj grad af automatisering.
”At sikre, at driften af vores netværk kan automatiseres langt bedre end hidtil, så vi kan fjerne manuelle opgaver, betyder, at vi kan få frigivet vores sparsomme it-ressourcer, som skal bruges på andre opgaver” pointerer Toke Binzer.
Opgaven stopper dog ikke der. Partnerskabet med Tusass betyder også, at NetNordic fremover skal drifte netværket for teleudbyderen.
”Det giver os både en bedre kontrol og overvågning af netværkets drift. Vi får en hurtigere og kortere responstid, og det kommer både os selv og ikke mindst vores kunder til gode,” siger Toke Binzer.
”En meget vigtig parameter i vores partnerskab er også, at vi uddanner og træner Tusass’ egne it-folk til at kunne varetage opgaverne, så vigtig viden og kompetence ikke forsvinder ud af landet,” fortæller Ulrik Kjeldgaard og slutter:
”Efter planen tages den nye infrastruktur løbende i brug og skal være fuldt implementeret i 2027.”
NetNordic
NetNordic is a Nordic system integrator and managed service provider, specializing in solutions and services within cybersecurity, network, cloud and collaboration. NetNordic contributes to the secure and efficient realization of business-critical solutions and services for large and medium-sized Nordic companies, both in the private and public sectors. In year 2024, pro forma revenue was approximately 2.9 billion NOK. NetNordic has approximately 650 employees distributed across subsidiaries in Norway, Sweden, Denmark and Finland.





