Virtual reality vil ændre internettet, som vi kender det

”Internettet vil i fremtiden gå fra at være et sted, du besøger via din smartphone eller computer, til et sted du tager hen med VR-briller.”

Udmeldingen kommer fra Simon Lajboschitz, Co-Founder & CEO i Khora – et produktionshus for virtual reality. Han spår, at virtual reality bliver fremtidens måde at interagere med internettet på. Og andre tænker det samme. Facebook-stifteren Mark Zuckerberg opkøbte virtual reality-firmaet Oculus i 2015 for godt 14 milliarder kroner og kalder virtual reality for fremtidens sociale medie. Og i 2016 var brillerne på markedet sammen med HTC, Sony, LG og Googles VR-briller.

Virtual reality ændrer internettet fra et informationsmedie til et oplevelsesmedie

”Hvis du f.eks. ønsker at lære noget om den kinesiske mur, vil du normalt google information om den. I fremtiden tager du et par VR-briller på og træder ind på den kinesiske mur, så i stedet for at læse om den, oplever du den. Det kan også være et underholdnings- eller arkitekturspil om den kinesiske mur. Pointen er, at du lærer om verden på en anden måde, end du gjorde førhen. Du vil opleve den, og din hjerne vil helt naturligt gemme det som et minde, i stedet for et stykke tekst, da du får en oplevelse direkte ind i sanseapparatet,” siger Simon Lajboschitz.

Gå rundt i dit nye hus, inden det er færdigbygget

At internettet bliver et oplevelsesmedie, vil ændre måden vi underviser på, men også hvordan vi f.eks. træner kirurger og køber huse. Simon Lajboschitz gav interview til Politiken tilbage i 2015, da Khora slog dørene op:

”Hvis du skal købe hus, kan virtual reality teleportere dig ind i huset, hvor du kan gå rundt, før du skriver under. Og hvis du uddanner dig til kirurg, kan virtual reality placere dig midt i den mest ekstreme operation nogensinde. Og hvis du er fysiklærer, kan du sende dine elever til universets begyndelse.”

Men inden vi ifølge Simon Lajboschitz dropper vores computer og mobil og tager et par VR-briller på for at gå på nettet, så lad os tage et kig på, hvordan virtual reality og augmented reality bliver anvendt ude i virksomhederne anno 2018.

Fra industrielle træningsvideoer til behandling af edderkoppe-fobi

Inden for industrien bruges det nemlig flittigt til træningsvideoer, og her er særligt augmented reality i brug som et ekstra digitalt lag oven på virkeligheden. Det kan lette oplæringen i brug af nye industrimaskiner eller gøre det nemmere at vise, hvilken maskindel, der trænger til at blive repareret.

Og netop det kigger den amerikanske virksomhed ITW GSE på (Illinois Tool Works & Ground Support Equipment). Virksomheden producerer lufthavnsudstyr som strømforsyninger og køl, når flyet holder i gaten, og har i mange år gjort brug af instruktionsvideoer. Men særligt augumented reality har et potentiale for at skole både eksterne og interne teknikere, inden de træder ud i lufthavnen. Det vil spare virksomheden og ikke mindst kunderne for tid og penge, da drift samt vedligeholdelse og service af maskinerne bliver nemmere med augmented reality.

Inden for psykiatrien bliver teknologien også brugt. Khora deltager i verdens største kliniske projekt med folk, der har fobier. Det kan f.eks. være frygt for edderkopper eller angst for tage med offentlige transportmidler. Her kan deltagerne langsomt og i et kontrolleret miljø blive udsat for virtuelle edderkopper eller virtuelle busbesøg gennem en VR- eller AR-brille. Og hvis vi bliver i hospitalsverdenen, så giver VR-briller også mulighed for at smerte-distrahere børn når de skal stikkes eller for langtidssyge børn at besøge Den Blå Plant.

Virtuel reality bliver et krav fra forbrugerne

Mulighederne er ifølge Simon Lajboschitz ubegrænsede. Og netop oplevelser direkte ind i sanseapparatet er noget marketing og brand-verdenen gerne vil give forbrugerne. Virtual reality og augmented reality skal nemlig både trække forbrugerne ind i butikken og væk fra Amazon og Ebay, men kan også trække folk ud af butikken, hvis de kan få den digitale shoppingoplevelse derhjemme.

”De store brands vil snart opleve det som et krav fra forbrugerne, at de kan få en virtual reality-oplevelse med i købet,” siger Simon Lajboschitz.

Det ses f.eks. hos det spanskejede tøjfirma Zara, der benytter sig af augmented-reality for at lokke millennials ind i butikken. Ved hjælp af en app på deres smartphone kan de scanne en sensor i butikken og se tøjet live på en model på mobilen.

Men markedsføring, formidling – og ikke mindst fortællingen om de enkelte produkter er også noget, der bliver kigget på inden for museumsverdenen. Her mener Simon Lajboschitz, at det kan være en fordel markedsføringsmæssigt at være de første, der tilbyder en VR-oplevelse.

Innovationschef på Danmarks Tekniske Museum, Signe Skov Hansen, følger udviklingen nøje, og ser allerede nu store potentialer inden for museumsbranchen.

”Vi er i gang med en større proces på Danmarks Tekniske Museum, hvor vi eksperimenterer med både augmented og virtual reality. For os handler det om at bruge teknologierne i en relevant kontekst – fx har vi i vores nye rumudstilling et VR-element der bidrager væsentligt til forståelsen af rumfart. VR-oplevelsen gør, at alle kan være med – både dem på 5 år og bedsteforældrene på 75,” siger Signe Skov Hansen og fortsætter:

”Vi vil gerne skabe en merværdi omkring oplevelsen af at gå på museum, og det kan både være før, under og efter besøget. For os er det vigtigt, at teknologien er involverende og skaber engagement blandt vores besøgende, så de får en udvidet totaloplevelse.”

Gode råd fra VR-eksperten, hvis du gerne vil i gang

Khora har over de seneste to år afholdt 570 events for virksomheder, der ønsker at se potentialerne i teknologien.

Simon Lajboschitz anbefaler, at hvis du som virksomhed gerne vil i gang, så bør du prøve teknologierne af, være nysgerrig på hvordan det føles og opsøge, hvad der rører sig inden for din branche af virtual og augmented reality.

”Og så bør du huske på, at forbrugerne i fremtiden forventer, at du tilbyder det her ekstra lag af virkelighed, ligeså naturligt som det er, at jeres virksomhed har en hjemmeside, hvor man kan tilgå jeres varer,”afslutter Simon Lajboschitz

Et typisk projekt hos Khora ligger mellem 50.000-500.000 kr.