Svensk virksomhed vil beskytte danskernes digitale liv

Danskernes hverdag er blevet digital – og det betyder en stigning i bl.a. identitetstyveri.

Svensk virksomhed vil beskytte danskernes digitale liv 1
PA Prabert

Derfor rykker den svenske forsikringsformidler mySafety nu ind i Danmark. mySafety er specialister i beskyttelse af personlig data, og samarbejder med teknologieksperter om at overvåge kriminelle onlinefora for at advare kunder mod trusler. Målet at indgå aftaler med 5 til 10 danske samarbejdspartnere i 2021.

Identitetstyveri og onlinekrænkelser er to negative konsekvenser ved moderne menneskers digitale hverdag. Det indså det svenske forsikringsselskab mySafety i 2008 og introducerede derfor, som de første i Norden, forsikringer til at beskytte forbrugernes digitale identitet online. Nu er forsikringsformidleren med det digitale fokus klar til at rykke ind på det danske marked.

“Danskerne er blandt de mest digitale forbrugere og borgere i verden. Som førende aktør indenfor beskyttelse af bl.a. online identitet og onlinekrænkelser er det helt naturligt, at vi udvider vores nordiske aftryk og rykker ind i Danmark. Målet er at indgå aftaler med 5 til 10 samarbejdspartnere, så vi kan nå ud til så mange danskere som muligt indenfor det første år,” udtaler direktør i mySafety, PA Prabert.

Overvåger “dark web” og advarer kunder om datalæk
En af mySafetys måder at beskytte folks digitale identitet er ved at overvåge en lang række fora, på bl.a. Dark Web, hvor it-kriminelle sælger stjålne oplysninger. Målet er at advare kunden i tide og forhindre, at personlige data misbruges.

“Vi samarbejder med førende teknologivirksomheder, der gør os i stand til at scanne internetfora for at se, om vores kunders e-mail, navn eller kreditkortoplysninger er blevet lækket. Dermed kan vi opfordre kunden til fx at skifte kodeord, før de bliver udsat for en kriminel handling. Hvis der er tale om onlinekrænkelser, så hjælper vi også med at fjerne krænkende indhold, og tilbyder psykologer og terapeuter,” siger PA Prabert.

mySafetys beskyttelse mod onlinekrænkelser er tilgængeligt for alle, men udbydes gratis til alle under 18 år.

Fokus på partnerskaber
Foruden identitetsbeskyttelse vil mySafety også fokusere på nye produkter med et digitalt element. Et eksempel på dette er samarbejdet med PowUnity, der producerer GPS-trackere til cykler. Her betyder partnerskabet, at slutkunderne ikke kun får reduceret deres selvrisiko, men samtidig får vished for, at deres cykel kan lokaliseres, hvis den bliver væk eller stjålet.

”I en tid hvor flere og flere danskere lejer frem for at eje, er der opstået et behov for at forsikre imod skader på alt fra cykler til fladskærme. Vores mål er at indgå nye partnerskaber med både store og små aktører i Danmark. Det afgørende er blot, at vi kan være med til at styrke slutkundens brugeroplevelse – og helst bidrage til, at vi forhindrer flere ulykkerne i at ske i første omgang,” afslutter PA Prabert.