Volkswagen løfter sløret for Projekt Trinity: en ny elektrisk sedan, der skal produceres i Wolfsburg fra 2026 og som vil sætte nye standarder for rækkevidde, ladetider og digitalisering – og være forberedt til automatiseret kørsel på niveau 4.
Projektnavnet Trinity stammer fra det latinske ”trinitas”, der betyder treenighed.
For Volkswagen står Trinity for tre vigtige fokuspunkter: en ny platform til elbiler med state-of-the-art software, en forenkling af modelstrukturen og en fuldt opkoblet og intelligent produktion på fabrikken i Wolfsburg.
”Trinity krystalliserer nærmest vores ACCELERATE-strategi, et fyrtårnsprojekt, vores software-drømmebil,” siger Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen-mærket. Den nyudviklede platform til elbiler vil sætte nye standarder for rækkevidde, ladetider (”opladning lige så hurtigt som at tanke”) og digitalisering.
Ydermere vil Trinity gøre automatiseret kørsel tilgængeligt for mange mennesker i et volumensegment. Ved starten af produktionen i 2026 vil Trinity allerede tilbyde automatiseret kørsel på niveau 2+ og teknisk være forberedt til niveau 4. ”Vi bruger vores stordriftsfordele til at gøre fuldautomatiseret kørsel tilgængeligt for mange mennesker og opbygge et neuralt netværk. På den måde vil vi skabe mulighederne for en kontinuerlig udveksling af data fra vores flåde af biler fx omkring trafikmeldinger, om forhindringer på ruten eller ulykker,” siger Ralf Brandstätter. Trinity giver således folk mere tid og mindre stress. Efter et langt stræk på motorvejen ankommer du udhvilet til din destination. Fordi Trinity har kørt dig til dit feriested, dit hjem eller arbejde. ”Trinity bliver derfor en slags ”tidsmaskine” for vores kunder”, udtaler Ralf Brandstätter.
Med serieproduktionen af Trinity bliver fabrikken i Wolfsburg et fyrtårn i forhold til state-of-the-art intelligent og fuldt opkoblede produktionsprocesser. ”Vi vil fuldstændig nytænke måden, hvorpå vi bygger biler og introducere nye revolutionære tilgange til produktion. Digitalisering, automatisering og letvægts-konstruktion spiller her en vigtig rolle,” siger Ralf Brandstätter.
Fremtidige bilmodeller som Trinity vil blive produceret i markant færre varianter, og hardwaren vil stort set blive standardiseret. Bilerne vil praktisk taget have alt ombord, og kunderne vil på et hvilket som helst givent tidspunkt have mulighed for at aktivere Functions-on-Demand via et digitalt økosystem i bilen. Dette vil reducere kompleksiteten i produktionen markant.
Ved at udvikle bilen til at være et software-baseret produkt er Volkswagen ved at skabe rammerne for en data-baseret forretningsmodel. Individuel mobilitet skal gøres mere tilgængelig, og samtidig skal vi tilbyde endnu mere attraktive pakker til brugeren efter købet af en bil. Volkswagen sigter mod at generere flere indtægter i bruger-fasen fx i forbindelse med opladning og strømdistribution, indenfor software-baserede funktioner som kunderne kan booke, når de har brug det, og indenfor automatiseret kørsel. ”I fremtiden vil den individuelle konfiguration af bilen på tidspunktet for købet ikke længere være bestemt af bilens hardware. I stedet vil kunderne på et hvilket som helst tidspunkt have mulighed for at tilkøbe Functions-on-Demand via bilens digitale økosystem,” udtaler Ralf Brandstätter.