Fiberudbyderen Waoo fortsætter sin stærke vækst og kan for andet år i træk notere sig 14 pct. flere kunder sammenlignet med året før.
Netto har selskabet i 2018 fået ca. 45.000 nye bredbåndskunder, og ved årsskiftet havde ca. 345.000 husstande en fiberforbindelse fra Waoo.
”Resultatet er særdeles fint ikke mindst i betragtning af, at vores fremgang kommer ved at tage kunder fra andre bredbåndsudbydere. Flere og flere foretrækker de hurtige og stabile bredbåndsforbindelser på fiber, og vi har et stærkt og konkurrencedygtigt produkt,” siger adm. direktør Jørgen Stensgaard, Waoo A/S.
Waoo, der er ejet af seks fibernet- og energiselskaber, blev for nylig – og for ottende år i træk – kåret som Danmarks bedste bredbåndsudbyder i Loyalty Groups årlige undersøgelser. Målt i antal kunder er selskabet landets tredje største bredbåndsudbyder.
Driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) viser en markant fremgang i selskabets indtjening på 57 pct., fra 21 mio. kr. i 2017 til 33 mio. kr. i 2018. På grund af ekstraordinært store nedskrivninger på 64 mio. kr. ender bundlinjen imidlertid med et underskud på 57 mio. kr.
”Vi havde budgetteret med et lille overskud, og det ville vi have nået hvis ikke vi havde besluttet at gennemføre de store nedskrivninger. Det er en konsekvens af, at flere fibernet- og energiselskaber har annonceret, at de vil åbne deres net for andre udbydere samt den planlagte fusion mellem de to energiselskaber SE og Eniig. Begge dele forringer værdien af de rettigheder, ejerne tidligere har indskudt i selskabet, og derfor har vi valgt at nedskrive dem,” siger Jørgen Stensgaard.
Waoo forudser skærpet konkurrence på bredbåndsmarkedet i de kommende år, men forventer alligevel at kunne opnå et overskud på mellem 0 og 5 mio. kr. i 2019.