Ford har netop taget de første skridt i udviklingen af et nyt ladekabel, der med en unik opladningsteknologi skal være med til at sikre betydelig hurtigere opladning af elbiler, end vi er vant til i dag.
Ford udvikler det patenterede ladekabel i samarbejde med det amerikanske universitet, Purdue University.
Ford har investeret i udviklingen af det specielle kabel, som en del af Fords ambition om at være førende indenfor elektrificering af biler.
– I dag er opladerne til elbiler begrænset af, hvor hurtigt en elbils batteri kan oplades med hensyntagen til risikoen for overophedning af batteriet. At oplade hurtigere end i dag kræver mere strøm, hvilket betyder at en større mængde varme skal transporteres væk for at kablet fungerer*, siger Michael Degner, senior technical leader, Ford Research and Advanched Engineering.
Forskere fra Purdue Universitet arbejder derfor på en unik opladningsteknologi, hvor varmen fra den hurtigere opladning ikke er en hindring for, hvor effektivt en elektrisk bil kan oplades. I dag anvender ladekabler væske som et aktivt kølemiddel, der hjælper med at nedkøle kablerne, men med nye metode vil man i stedet for væske anvende damp.
Med denne innovative opladningsteknologi håber Ford i fremtiden at kunne oplade med så store mængder strøm, at kunderne vil opleve en markant hurtigere opladning af deres biler. Hvis andre teknologier indenfor opladning af elbiler udvikles parallelt med Fords initiativ, er det ikke utænkeligt, at det en dag vil være lige så hurtigt at oplade en elbil, som at fylde brændstof på en bil ved en konventionel tankstation.
– Opladningstiden for elbiler kan variere meget – alt fra opladning på en hurtigladestation som IONITY til opladning på via kundens egen hjemmeladeboks. Denne forskel kan bidrage til en usikkerhed hos kunder, der står og overvejer at købe en elbil, siger Isaam Mudawar, Professor of Mechanical Engineering, Purdue University.
Isaam Mudawar understreger i den forbindelse, at han og universitetets forskere har udviklet en metode, der ikke lader sig påvirke af varme på samme måde som nutidens opladningsmuligheder. I de seneste 37 år har han arbejdet med fokus på netop overophedet elektronik, og på hvordan man aktivt kan anvende damp fremfor væske til at nedsætte temperaturen.
– Ford har forpligtet sig til at gøre overgangen til elektrificeringen nem. Vi er derfor glade for vores tætte alliance og samarbejde med forskerholdet fra Purdue University, der med udviklingen af det nye ladekabel er med til at gøre elbiler endnu mere attraktive og tilgængelige, siger Degner.
Purdue University vil indenfor de næste to år begynde at teste det nye kabel. Du kan høre professor Isaam Mudawar fortælle mere om udviklingen af det nye kabel i videoen nedenfor.
– Ford har siden tiden med Henry Ford og Thomas Edison været involveret i forskning vedrørende elbiler og tilhørende batterier. Vi har siden da sikret mere end 2.500 amerikanske patenter indenfor området, mens vi har yderligere 4.000 afventende patenter. Professor Mudawar og hans studerende er det perfekte hold til at assistere os med forskning i fremtidens muligheder indenfor opladning af elektriske biler, siger Ted Miller, Manager of Electrification Subsystems and Power Supply Research.