Digitalt konsulenthus vokser 73 procent på bare et år – nu venter Europa
Hjem NYHEDER Digitalt konsulenthus vokser 73 procent på bare et år

Digitalt konsulenthus vokser 73 procent på bare et år

Af Redaktionen

Det danske konsulenthus IMPACT, der er specialiseret i digital handel, har for alvor gang i væksten.

Fra 2020 til 2021 steg omsætningen med 73 procent fra 158 til 274 millioner kroner.

Samtidig blev resultatet tredoblet til 14 millioner. Forude venter et år med konsolidering og kontrolleret vækst – samt store planer om at indtage Europa.

For de mere end 400 medarbejdere i det digitale konsulenthus IMPACT blev 2021 et bemærkelsesværdigt godt år. I kølvandet på den digitale acceleration, som corona førte med sig, oplevede virksomheden en stigende investeringslyst blandt kunderne, der tæller brands som Montana, Arla, Filippa K, FTZ Autodele & Værktøj og Nemlig.com. Sideløbende gennemførte IMPACT i 2021 virksomhedens første opkøb uden for landets grænser, da man overtog det svensk-portugisiske bureau Improove.

Den øgede aktivitet førte til et rekordregnskab for IMPACT. Den samlede omsætning for IMPACT og nyindkøbte Improove tilsammen landede i 2021 på 274 millioner kroner, hvilket svarer til en stigning på 73 procent i forhold til IMPACT’s omsætning i 2020. Resultatet af den primære drift blev tredoblet til 14 millioner kroner på tværs af gruppen.

– Jeg er naturligvis tilfreds med årets resultat. Ikke mindst fordi vi gennem hele året virkelig har knoklet fokuseret på at skabe den bedste arbejdsplads for både talenter og branchens tungeste eksperter. Gennem hele 2021 havde vi flere ubesatte nøgleposter. Det problem er heldigvis ved at være løst nu, men de mange ledige positioner er i mine øjne med til at sætte vores resultat i perspektiv, siger Kasper Holst, der er Group CEO i IMPACT.

Kombinationen af kraftig organisk vækst og det strategiske opkøb betyder, at man nu har cementeret positionen som det største konsulenthus på commerce i Skandinavien og det største partnerdrevene konsulenthus i Europa.

Stigende kompleksitet

Den mere end 20 år gamle virksomhed har i alle årene haft fokus på e-handel. Mens det for 10 år siden primært handlede om at hjælpe virksomheder med at bygge en webshop, er det i dag en noget mere kompleks og omfattende størrelse.

Digitalt konsulenthus vokser 73 procent på bare et år – nu venter Europa

Kasper Holst, der er Group CEO i IMPACT

– Digital transformation er måske blevet et lidt slidt begreb, men ikke desto mindre oplever vi, at vores rolle i stigende grad er at hjælpe virksomheder med at orkestrere den forandring, som skyller ind over dem, når salgskanalerne digitaliseres. Det handler naturligvis om at være arkitekter på et mere og mere komplekst IT-systemlandskab. Men en stadig større del af vores arbejde handler også om at hjælpe virksomheder med at tilpasse processer, justere organisationer samt udvikle nye services og forretningsmodeller, siger Kasper Holst.

At digitalisering er blevet mere komplekst, kommer også til udtryk i størrelsen af de engagementer, som IMPACT indgår i. For tre til fire år siden var et kundeforhold typisk i størrelsesordenen tre til otte millioner, men ifølge Kasper Holst er det i dag ikke usædvanligt med kundeengagementer på op mod 20-30 millioner kroner.

Fra opkøb til innovation

Med 48 procent organisk vækst og yderligere 25 procent toplinjevækst gennem opkøbet af Improove, har IMPACT haft fart på i 2021. Selvom der fortsat er momentum i markedet for rådgivning om digital handel, er det Kasper Holsts mål at skrue lidt ned for væksten og fokusere på endnu mere værdiskabende processer og innovation.

– Vi har altid været med i front i forhold til produktudvikling og innovation – for eksempel i forhold til at binde salgskanaler sammen eller at bruge kunstig intelligens til at skabe bedre kundeoplevelser. Men vi kommer til at sætte endnu mere fokus på nytænkning i det kommende år, forklarer Kasper Holst, der nævner virksomhedens Future Commerce-program som et eksempel på, hvordan innovation ser ud i praksis hos konsulenthuset.

Direkte adspurgt om forventningerne til 2022 lyder hans svar, at målet er mellem 20 og 25 procent organisk vækst.

Ud i Europa

Udover innovation fylder den internationale agenda meget hos IMPACT. Ved årsskiftet annoncerede man den nye treårige strategi ’European Challenger’, der sætter fokus på ambitionerne om at udnytte den stærke position.

– Vi er nu det største specialiserede hus i Skandinavien med en unik kombination af experience, teknologi, business, data og marketing, men vi er slet ikke i tvivl om, at vi har en klar berettigelse i Europa – ikke mindst i kraft af vores track record med at hjælpe kunder til at lykkedes med global handel. Vi tænker globalt, og allerede i dag sidder 30 procent af vores medarbejdere udenfor landets grænser – enten på et af vores fire kontorer udenfor Danmark eller på en af de såkaldte ’hubs’, som vi har flere steder i verden, siger Kasper Holst.

Direktøren fortæller afslutningsvist, at der i fremtiden vil komme endnu flere internationale medarbejdere i IMPACT. I hans optik er det et must for IMPACT at have en høj grad af diversitet og et generelt internationale udsyn, hvis konsulenthuset skal styrke deres position overfor nuværende og fremtidige kunder og samarbejdspartnere.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>