Teleselskabet 3 kan i dag offentliggøre et samarbejde med Grand Depart om at bidrage med unikke målinger af det danske Tour de France-publikum.
Det bliver første gang, at man bruger mobilitetsdata fra et telenetværk til at måle tilskuerantallet ved et cykelløb langs ruten, i start- og målområde, når Tour de France rammer Danmark på fredag.
Det er slut med at gætte sig til, hvor mange cykelentusiastiske tilskuere, der følger med langs ruten til et cykelløb. Ved det ikoniske Tour de France, som i år for første gang nogensinde starter i Danmark, bidrager teleselskabet 3 med målinger af, hvor mange der følger med langs det smukke danske landskab med rapporter fra 3insights.
”Vi er meget stolte over, at Tour de France har valgt os som samarbejdspartner ved denne historiske begivenhed. Nu kan vi med statistisk præcision vise, hvor stort publikum har været til de tre danske Tour de France-etaper. Vi er overbevist om, at det her bliver et vigtigt værktøj – ikke kun for Tour de France, men for alle, der har et behov for at anskueliggøre den reelle værdi af events, hvor den type data indtil nu har været svær eller umulig at skabe,” siger Manager for 3insights hos teleselskabet 3 Jeppe Waidtsløw.
Udover at estimere antallet af tilskuere langs ruten kan 3insights fortælle, hvilke områder tilskuerne kommer fra, hvor længe de i gennemsnit opholder sig på en pågældende lokation, samt hvor mange udenlandske turister begivenheden tiltrækker. Indsigterne tager udgangspunkt i 3’s anonymiserede og grupperede netværksdata, således at det ikke kan føres tilbage til en enkelt person. Systemet er blevet testet i blandt andet det danske nationalstadion Parken, der i 2021 indgik i partnerskab med teleselskabet 3 om at sikre en stabil 5G forbindelse til tilskuere under fodboldkampe, koncerter og events.
Teleselskabet 3 bruger først og fremmest den anonymiserede data til at forbedre netværket til gavn for kunderne. Derudover er der et stort potentiale for, at mobilitetsindsigterne også kan gavne resten af det danske samfund. Allerede nu samarbejder 3insights med flere aktører indenfor turisme og transport. DSB benytter eksempelvis anonymiseret mobilitetsdata fra 3insights til at estimere, hvor mange mennesker, der rejser fra A til B. Det giver DSB muligheden for at optimere køreplaner og forbedre deres services etc. Det samme potentiale har 3insights også for busruter og anden kollektiv trafik.
Mobilitetsdataen fra 3Insights, der bliver registreret under Tour de France i Danmark, bliver del af den omfattende evalueringsrapport, der med kvalitative og kvantitative værktøjer skal påvise effekterne af den massive begivenhed. 3insights udspringer af 3Lab, der er 3 Danmarks innovationsben. Her arbejdes løbende med udvikling af nye tiltag, der skal gavne 3’s kunder og samfundet.
Tour de France begynder 1. juli, hvor første etape køres fra København. Herefter går anden etape fra Roskilde over Storebæltsbroen og slutter i Nyborg. 3. og sidste danske etape køres fra Vejle med målområde i Sønderborg.