Liveproduktionsbranchen står over for en voksende forventning fra omverdenen om at arbejde mere bæredygtigt, men møder stadig en lang række udfordringer.
Det viser et dugfriskt whitepaper fra Sony, der også gennemgår de udfordringer branchen står overfor.
En ny whitepaper-rapport fra Sony tager et kig på de største bæredygtighedsudfordringer som liveproduktionsbranchen står overfor. Rapporten afslører, at hver liveproduktion har sine egne, unikke krav og forudsætninger, hvilket betyder, at det ikke er muligt med en one-size-fits-all-løsning. Den nye rapport fra Sony giver også bud på og indsigter i, hvordan branchen fremover kan skabe forandringer, der både gavner miljøet, men også produktionsvirksomhederne selv.
Rapporten viser bl.a. at de største udfordringer er:
- At måle på det miljømæssige aftryk: Uden et klart kendskab til de nuværende udledninger, er det svært for produktionsvirksomheder at danne sig et nøjagtigt billede af deres CO2-aftryk. Dermed er det svært for disse virksomheder at retfærdiggøre de omkostninger, det kræver at overgå til nye og mære bæredygtige systemer og processer.
- At tage hensyn til de unikke produktionsbehov: Transport og logistik er essentielle for liveproduktion, da udstyr skal kunne fragtes fra lokation til lokation. Men netop OB-vognene står for størstedelen af liveproduktions CO2-udledning. Til trods for, at OB-vognene ikke kan fjernes fuldstændig som et led i liveproduktionerne, bør mulighederne for at mindske deres forureningsbelastning undersøges.
- Usikkerheden vedr. strømforsyning: En pålidelig energiinfrastruktur er altafgørende for en liveproduktion; uden strøm, intet event eller signal. Derfor overforsyner produktionerne sig, da de tager højde for risikoen for strømsvigt. Det fører dog ofte til for mange ubrugte ressourcer.
I Sonys nye whitepaper foreslås der også en modulær tilgang til liveproduktion. Med en modulær tilgang bliver det nemlig muligt for virksomheder at tænke i mindre processer og på den måde at reducere deres affald og miljøpåvirkning, hvor det er muligt. Det kan muligvis være nøglen til, at branchen i fremtiden kan spille en aktiv rolle i at fremme bæredygtighed.
“Selvom branchen ikke fuldstændig kan fjerne sit CO2-aftryk, kan vi, ved at optimere processerne og fokusere på effektivitet, opnå det lavest mulige aftryk og samtidig sikre, at vi stadig kan levere den spænding der er ved livebegivenheder, til dem, der ikke har mulighed for at være til stede,” fortæller Norbert Paquet, der er Head of Live Production i Solutions Europe og fortsætter: “I fremtiden håber vi på at se, at liveproduktionsbranchen opnår et mere bæredygtigt økosystem for radio- og tv-produktioner på globalt plan. Og vores mål med denne rapport er at inspirere resten af branchen til at følge trop”.