Audi er for 33. gang eksklusiv mobilitetspartner på dette års World Economic Forum i Davos og understøtter årsmødets bæredygtighedsmål ved at levere en flåde, der er 90 % elektrificeret.
Audi-modellerne bliver udelukkende opladet med grøn elektricitet ved hjælp af mobile opladningscontainere udviklet specielt til dette formål og lavet med brugte Audi e-tron-batterier.
På den måde skaber virksomheden sit eget bæredygtige mobilitetsøkosystem i det vinterlige Davos. Brugen af ca. 100 elektrificerede Audi-modeller i kombination med containere til opladning giver virksomheden mulighed for at operere med en praktisk talt CO2-neutral shuttleflåde til den store begivenhed. Ud over den fuldt elektriske Audi e-tron vil flagskibet Audi A8 som plug-in hybrid-model også være en del af flåden. De tre opladningscontainere er hver udstyret med fire brugte Audi e-tron-batterisystemer og har en lagerkapacitet på ca. 1,0 MWh, og strømmen til de tre mobile containere i Davos genereres fra 100 % lokal vandkraft. De tre opladningsterminaler har hver en ydelse på 150 kW.
World Economic Forum i Davos er en af de mange begivenheder, som Audi løbende udvikler sine bæredygtige elektriske opladningsløsninger til. Ved Hahnenkamm Alpine Ski World Cup i Kitzbühel, Østrig, tester virksomheden for eksempel for første gang en ny opladningscontainer, der er udstyret med individuelle batterimoduler i stedet for hele e-tron-batterier fra den 24. januar. På grund af det pladsbesparende design kan ladeterminalerne integreres direkte i containeren, og hver opladningscontainer består af 400 genbrugte e-tron-batterimoduler, hvilket svarer til ca. elleve komplette batterier.
Med en samlet ladekapacitet på 1,2 MW og en lagerkapacitet på 1,0 MWh kan op til otte Audi e-tron oplades samtidig på hurtigladere uden at kræve nogen form for forbindelse til nettet. 30-fodscontaineren leverer i alt 20 ladepunkter, hvoraf otte er hurtigladere med en opladningskapacitet på 150 kW hver, og tolv er 11 kW ladere. Når det er nødvendigt, kan de otte hurtigladere kombinere deres kraft i fire opladningspunkter på 300 kW for at lade den kommende Audi e-tron GT helt op på 20 minutter baseret på 800-volt ladeteknologi. Den seneste generation af disse ladecontainere blev udviklet og bygget i samarbejde med det østrigske firma Moon.
Audi har planlagt mere end 20 yderligere anvendelser af de mobile opladningscontainere alene i løbet af 2020 – for eksempel under Formel E i Rom. Mobile opladningscontainere kan også supplere de eksisterende opladningspunkter i trafikknudepunkter, for eksempel i ferieperioder, ved at lindre belastningen på lokale netværk. Opladningsnetværket IONITY tester derfor i øjeblikket brugen af mobile containere i forbindelse med oprettelse af hurtiglader-parker i Europa.