De fleste virksomheder vil have et kort på hjemmesiden, så kunderne kan finde dem.
Men de har ikke særlig meget tid eller penge til at sætte det op, og i den situation bliver løsningen ofte Google Maps.
Det vil en dansk virksomhed lave om på.
I årevis har det været kutyme, at virksomheder har et kort på deres hjemmeside, så de er til at finde, når kunder og samarbejdspartnere skal på besøg. Men man skal ikke have været forbi mange hjemmesider eller prøvet at sætte mange kort op for at lægge mærke til, at det ikke altid fungerer optimalt.
– Vi har haft kunder, der var trætte af, at deres kort fremhævede alle konkurrentens butikker eller den lokale bodega, fortæller Thomas Kryger, kommerciel chef i den danske kortvirksomhed Viamap.
Brugerne kan skræddersy selv
Viamap har i flere år lavet skræddersyede digitale kort og kortløsninger til ejendomsmæglere, detailbranchen og senest hjulpet Falck med kort til 270 Covid-testcentre. Og erfaringen fra arbejdet med Falck har fået Viamap til at åbne for en ny og bredere løsning.
– Efter vores samarbejde med Falck har vi været i dialog med en del virksomheder, der gerne vil have bedre kort til deres hjemmeside, men som ikke ved, hvor de skal starte eller har det store budget eller tid til at komme i gang. Derfor ser vi et hul i markedet, siger Thomas Kryger.
Quick Map er en gør-det-selv-kortløsning, som virksomheder hurtigt og nemt kan sætte op. På kortet kan man vælge, hvad man vil vise, hvordan det skal se ud, og hvilke punkter der bliver fremhævet. Løsningen er gratis op til 30.000 visninger om måneden, har dansk support men registrerer ikke tredjeparts brugerdata. Og det er vigtigt, fortæller servicechef Annette Jensen:
– Tiden er ved at løbe fra den model, hvor danskerne betaler med deres data og er ligeglade. Virksomhederne kan se en værdi i at tilbyde en god service med kort, uden at brugerne skal afgive data til en tredjepart.
Simple forbedringer gør forskel
Sammen med Quick Map lancerer Viamap også muligheden for, at virksomheder kan få gennemgået deres nuværende kortløsning for forbedringer. Der er nemlig ofte basale fejl, der kan undgås.
– Et kort kan både skabe stor værdi, hvis det er lavet rigtigt, og stor frustration, hvis det ikke fungerer. Vi har stor erfaring med at skabe gevinst til vores større kunder med kort, og de erfaringer kommer nu en bredere gruppe af virksomheder til gavn, siger Annette Jensen.