Internethandel, videokommunikation og søgning på sundhedsdata har været danskernes helt store digitale forsvar mod corona pandemien.
Det viser ny rapport fra Danmarks Statistik.
En nation af online shoppere
”IT-anvendelse i befolkningen 2020” viser, at 85% af Danmarks befolkning har handlet online i 2020. En stigning på 5 procentpoint, hvilket er den højeste stigning i de seneste syv år.
”Mens mange fysiske butikker må kæmpe for deres overlevelse eller måske helt har måtte lukke, ser vi en helt anden historie hos onlinebutikkerne. Her oplever mange deres bedste år nogensinde pga. coronaen,” siger Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen.
Især køb af tøj, sko og smykker har været populært, og hvor 56% af danskerne har bestilt disse online. Men også takeaway food (43%) og ting til hjemmet (33%) er i stor stil blevet leveret til danskernes hoveddør.
Rapporten viser, at mænd bruger lidt flere penge end kvinder online. I 2020 svarer 22%. af mændene, at de i løbet af de seneste tre måneder har handlet for 3.750 eller derover, og 27% for 750-3.750 kr. Blandt kvinderne gælder det, at 15% har handlet for mere end 3.750 kr. og 30% for 750-3.750 kr.
I alt handler 4 mio. danskere nu online, hvilket er en stigning på 1,1 mio. på bare 9 år.
Vi vil stadig hinanden – bare via video
Brug af lyd -og videoopkald er også steget under coronakrisen, især som følge af behovet for undervisning under den totale nedlukning i foråret. 65% af befolkningen har således benyttet sig af lyd- og videoopkald i 2020 mod 52% i 2019.
Brugen af sociale medier er også steget fra 76% til 80% på blot et år. Dog er det ikke de unges forbrug, der har ændret sig. Den største ændring er sket i aldersgruppen 45-54-årige, hvor 87% nu er aktive på SoMe (mod 79% i 2019).
”Da vi pludselig ikke kunne se familie, venner og kollegaer fysisk, trådte Facebook, Snapchat
og Zoom til, så vi i det mindste kunne ses og kommunikere online med dem, der var tættest på os,” udtaler Natasha Friis Saxberg.
Hun forventer ikke, at brugen af online værktøjer til at mødes og kommunikere vil blive mindre efter corona pandemien. En ny undersøgelse fra IT-Branchen viser nemlig, at oplevelsen med at arbejde hjemmefra faktisk har været så positiv, at de fleste danskere gerne vil fortsætte med det efter coronakrisen.
Vi vil vide alt om corona, mundbind og testresultater
Ikke overraskende ser man også en stigning i antallet af danskere, der har kigget på testresultater, medicinkort og fået henvisninger online.
Næsten 3,3 mio. danskere har således søgt på helbredsrelaterede oplysninger på nettet i 2020, hvilket man også kan se på Googles søgeord, hvor coronavirus, mundbind, test og symptomer topper listen.
”Danskerne er ikke bare strømmet diverse sundhedsrelaterede sites, men har i langt højere grad også benyttet sig af online tidsbestilling, testsvar og onlinemøder med deres læge under coronakrisen. Den adfærd, tror jeg, vil fortsætte efter pandemien, da danskernes oplevelse overordnet har været positiv,” fortæller Natasha Friis Saxberg.
På stort set alle fronter, har kvinder benyttet de digitale sundhedstilbud mere end mændene.
Der er f.eks. 37% af kvinderne som tjekker sundhedsdata på nettet mod 29% af mændene. Det samme gør sig gældende i kvinders anvendelse af andre helbredsrelaterede tjenester, samt reservation af lægetid på nettet. 65% af de 7,3 mio. e-konsultationer, som blev gennemført, var med kvindelige patienter.