Den første Audi charging hub åbner som et lynopladningskoncept, der kan reserveres
Hjem NYHEDER Den første Audi charging hub åbner som et lynopladningskoncept, der kan reserveres

Den første Audi charging hub åbner som et lynopladningskoncept, der kan reserveres

Af Redaktionen

Med det stigende antal elbiler stiger kravene til ladeinfrastrukturen.

I Nürnberg åbner den første Audi charging hub for kunder den 23. december – som det eneste ladekoncept af sin art i verden.

Den moderne lynladestation med reserverbare ladepladser er blandt andet tiltænkt elbilejere, der ikke har nogen lademuligheder derhjemme. Desuden er Audis ladehub beregnet til at betjene den fremtidige spidsbelastning for opladning i bymiljøer. Et tilhørende loungeområde giver en premium opladningsoplevelse.

Den første Audi charging hub åbner som et lynopladningskoncept, der kan reserveresMed pilotplaceringen tester Audi for første gang sit nye ladekoncept. “Vi vil bruge det til at teste fleksibel og premium-orienteret lynopladningsinfrastruktur i byrummet,” siger Ralph Hollmig, Audi charging hub projektleder. “Vi skal hen, hvor vores kunder ikke nødvendigvis vågner om morgenen med en fuldt opladet elbil, og samtidig tænker vi på det stigende behov for opladning i fremtiden.”

Selvforsynende opladningsinfrastruktur

Audis ladehub er funderet på såkaldte kuber, der kan samles og skilles ad igen i eksisterende områder på få dage. De fleksible container-kuber giver to lynladepunkter for hver enhed og kan kombineres i forskellige konstellationer. Brugte og istandsatte lithium-ion-batterier – såkaldte second-life-batterier, der kommer fra demonterede udviklingskøretøjer – fungerer som strømlager. Det sparer omkostninger og ressourcer. En kompleks infrastruktur med højspændingskabler og dyre transformere er derfor lige så overflødig som tidskrævende planlægningsprocesser. Audi ladehub’ens batterilagringsløsning kan hurtigt bringe lynopladningsinfrastruktur der hen, hvor elnettet ikke er tilstrækkeligt.

Takket være de omkring 2,45 MWh mellemlager har ladestanderne i Nürnberg kun brug for en 200 kW grøn strømforbindelse til det allerede tilgængelige lavspændingsnet, hvilket er fuldt tilstrækkeligt til at drive Audi ladehubben. De 200 kW er nok til løbende at fylde lagermodulerne. Solpaneler på taget giver desuden op til 30 kW grøn energi. Kunder kan lade elbiler op med op til 320 kW effekt på seks ladepunkter. Der kan i alt oplades ca. 80 køretøjer om dagen uden at nå grænserne for energilagringssystemets kapacitet kombineret med navets 200 kW strømforsyning.

Fx kan Audi e-tron GT lade med op til 270 kW, hvilket giver op til 100 kilometer rækkevidde på cirka fem minutter. En opladning fra 5 til 80 % tager cirka 23 minutter.

Opladning for alle

Hvis man har et e-tron Charging Service kort, kan man lade på Audis ladehub i Nürnberg til 31 cents per kWh. Audis ladehub i Nürnberg er dog åben for, at ejere af andre bilmærker også kan oplade deres biler og benytte faciliteterne bortset fra loungeområdet, der er forbeholdt Audi-kunder.

Hurtig og ukompliceret opladning

Audi-kunder kan bruge den nye reservationsfunktion i myAudi-appen, hvor de nemt kan bestille et af de seks ladepunkter. Selve opladningen er også hurtig og ukompliceret. Med Plug and Charge (PnC) er det endda muligt at oplade modeller med Plug and Charge-funktionalitet uden et RFID-kort (radio frequency identification) på to af de seks ladepunkter under pilotfasen. Autentificeringsprocessen foregår automatisk via krypteret kommunikation, så snart ladekablet er tilsluttet bilen. For at bruge dette system skal man have en PnC-kompatibel model af Audi e-tron-serien (Audi e-tron 50/55/S med produktionsdato efter kalenderuge 48/2021) og en e -tron Charging Service-kontrakt. Kunder kan bruge de 20-30 minutter, det tager at lade op til 80 % – fx med Audi e-tron eller e-tron GT – i loungen ovenpå.

Attraktive servicetilbud hvor opladningstiden udnyttes

Pilotprojektet, der starter i Nürnberg, fokuserer på den nye reservationsfunktion, kundernes forventninger til en premium opladningsoplevelse og tekniske aspekter som kravene til moderne batterilagringssystemer. Audi ønsker også at undersøge, på hvilke tidspunkter af dagen anlægget er særligt hyppigt brugt. Målet er at etablere Audis ladehub med en passende merværdi for kunderne. Til det formål tilbyder Audi yderligere attraktive tjenester på stedet ud over opladning af elbiler – bl.a. udlånsservice til el-scootere, information om forskellige Audi-produkter, prøvekørsler, just-in-time levering af mad, mobil bilpleje etc.

I den omkring 200 kvadratmeter store lounge, som også omfatter en 40 kvadratmeter stor terrasse, er der fokus på brugerne. Der kan de arbejde eller slappe af, og på en 98 tommer skærm kan Audi-modeller konfigureres, eller oplysninger om Audi-ladehub’ens funktionalitet eller en bils aktuelle ladeniveau kan hentes.

Under pilotprojektet i Nürnberg vil Audis ladehub være bemandet mellem kl. 10.00 og 19.00, men de seks ladestandere og loungen er tilgængelige døgnet rundt. “Audis ladehub er et attraktivt tilbud til vores kunder,” siger projektleder Ralph Hollmig, “med en eksklusiv reservationsmulighed, et loungeområde og minimalt tidsforbrug takket være høj ladekapacitet.”

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>