Derfor bør du jævnligt lave et SoMe-sundhedstjek
Hjem SIKKERHED Det er derfor bør du jævnligt lave et SoMe-sundhedstjek

Det er derfor bør du jævnligt lave et SoMe-sundhedstjek

Af Redaktionen

Det er vigtigt for din virksomheds succes på de sociale medier, at du med jævne mellemrum laver et ”sundhedstjek” af virksomhedens tilstedeværelse – en social media audit.

Hvorfor ikke bruge sommeren til at gennemgå virksomhedens SoMe-tilstedeværelse?

Succes opstår kun meget sjældent tilfældigt. Hvis man skal have succes, så kræver det planlægning. Det gælder også, hvis man skal have succes på de sociale medier. Du skal vide og være bevidst om, hvad det er, der fungerer for dig og din virksomhed – og hvad der ikke fungerer. Det sidste er vigtigt, så du ved, hvad du behøver at bruge tid og kræfter på.

Det fortæller Alexander Heegaard, landechef for Danmark hos marketingbureauet Ingager.

”En social media audit er en proces, hvor man gennemgår virksomhedens SoMe-tilstedeværelse for at finde ud af, hvor der er vækstpotentiale, og hvor du kan forbedre din tilstedeværelse. Den hjælper dig med at fokusere din markedsføring på sociale medier på dine forretningsmål. Og så viser den dig, hvor godt virksomheden er rustet – eller det modsatte – til at få mest muligt ud af tilstedeværelsen på SoMe,” siger Alexander Heegaard. Han fortæller videre, at det første, man skal have styr på, er, at man skal have et overblik over de steder på SoMe, hvor virksomheden er repræsenteret: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, TikTok, YouTube osv.

 Strømlign og inddrag

”Saml oplysningerne om dine profiler; platform, login, formål med tilstedeværelsen og hvem, der har ansvaret for netop det medie, et sted, hvor alle relevante personer kan tilgå det. Herefter skal du opsætte nogle mål for hvert enkelt medie. Det kan eksempelvis være at øge kendskabet til dit brand, skaffe leads/generere salg, skabe engagement, skaffe nye følgere eller at øge trafikken til din hjemmeside”.

”Du skal sikre dig, at virksomhedens tilstedeværelse er ens på de forskellige platforme. Det er små – men væsentlige – ting: Er det samme præsentationstekst, der er i bioen? Er det samme profilbillede (logo), der bruges? Henvises brugerne til det samme sted på hjemmesiden? Og endelig skal du også tænke over, hvordan du bruger hashtags. Har I nogle hashtags, I betragter som ”jeres egne”, nogle I bruger meget, så husk at brug dem hele vejen rundt, hvor I bruger hashtags” lyder det fra landechefen.

Alexander Heegaard understreger også, at det er vigtigt, at hele ens SoMe-team deltager i revisionen. Der skal være gennemsigtighed, så alle føler ejerskab. Det gøres også ved, at det team, man har, holdes ansvarlig for de mål, der sættes, fortæller han.

Web 3.0

Men der er også andre gode grunde til, at man hele tiden skal holde et skarpt øje på, hvad der sker på nettet. Vi oplever hele tiden nye måder, vi kan bruge internettet på. Har du prøvet et par VR-briller (virtual reality), købt noget ved hjælp af AR (augmented reality), spillet Pokemon Go med dine børn eller lignende, så har du stiftet bekendtskab med Web 3.0. Det er den virkelighed, vi alle skal til at vænne os til. En virkelighed, hvor interaktion kommer til at fylde meget mere, end det har gjort hidtil. Men er du og din virksomhed klar til det?

Hold øje med konkurrenterne

Kampen om kunderne foregår hele tiden på nettet. For at sikre sig, at man har den bedste tilstedeværelse på de sociale medier, er det vigtigt at holde øje med konkurrenterne. Du skal sætte dig ind i, hvordan de agerer. Hvad gør de godt? Hvad mangler de, som du måske kan tilbyde? Følg dem på de sociale medier, så du hele tiden er opdateret på, hvad de finder på.

”Det bør man som ansvarlig for virksomhedens SoMe-tilstedeværelse spørge sig selv om. Man skal have et øje på de nye netværk, der opstår med Web 3.0. NFT’er, virtuelle verdner og hvordan fysiske verdener blander sig med digitale verdner,” siger Alexander Heegaard fra Ingager.

Derfor bør du jævnligt lave et SoMe-sundhedstjek

Alexander Heegaard

”Det er vigtigt, at man følger konkurrenterne. Dels for at få inspiration, men også fordi man på den måde nogle gange faktisk kan undgå nogle af de problemer, man kan løbe ind i, fordi man bliver opmærksom på dem tidligere, end man ellers ville have gjort. Og hvis man kan fange potentielle problemer, inden de når at blive egentlige problemer, så kan det spare en for både tid og penge. Det lyder lige så banalt, som det er,” lyder det fra Alexander Heegaard, inden han understreger, at processen med at lave en social media audit er langt mere omfattende, end det, han lige har skitseret.

”For nogle, der ikke er vant til at arbejde med det, kan det måske godt virke en smule uoverskueligt at kaste sig over. Og har man ikke selv har kompetencerne in house til at løse opgaven, vil jeg da opfordre til, at man søger hjælp hos et marketingsbureau,” slutter han.

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>