I lyset af Mads Brüggers og TV2s omdiskuterede dokumentar, ‘Den Sorte Svane’, er ordet svindel blevet allemandseje og noget, mange har taget stilling til.
Hvordan kan det være så nemt at løbe om hjørner med virksomheders ellers faste procedurer?
Og hvad kan virksomheder gøre for at mindske smuthullerne?
Her følger fem råd, der kan hjælpe med at undgå sorte svaner.
Med inflation, økonomiske forstyrrelser og nye teknologier skal virksomheder være forberedt på at arbejde i en verden, hvor usikkerhed – og svindel – er en realitet.
“Vi kan ikke ignorere det faktum, at svindel stadig er et betydeligt problem i samfundet, herunder også hos virksomheder. En undersøgelse fra Association of Certified Fraud Examiners i år viser, at intern svindel kan koste virksomheder op til fem procent af deres årlige omsætning. Det er ikke småpenge,” fortæller Jesper Plesner, nordisk salgsdirektør hos SAP Concur, som understreger, at meget svindel i hos virksomheder dog sker ved en fejl. Ikke desto mindre er det vigtigt at styrke processerne for at opdage fejlene.
Men hvad er årsagen til denne interne trussel? Ifølge Jesper Plesner skyldes det delvist manglende intern kontrol.
“Selvom en tillidsfuld kultur er vigtig, må det ikke ske på bekostning af nødvendig kontrol og opfølgning. Derfor skal både ledere og ansatte skabe en kultur, hvor alle nudges til at træffe de rigtige valg fra starten, så opfølgning og kontrol ikke føles kontrollerende,” fortæller han og fortsætter:
“Virksomheder har brug for ledere, der tager kampen op mod svindel med samme iver som de forfølger konkurrencefordelene. Det kræver ikke kun teknologiske løsninger. Vi skal også hjælpe medarbejdere til at træffe de rigtige valg og give dem de redskaber, de har brug for”.
Så lad os kigge på, hvad virksomheder kan gøre for at bekæmpe intern svindel:
- Styrk intern kontrol: Virksomhedsledere skal ikke kigge deres ansatte over skulderen. Men det er vigtigt, at virksomheder løbende tjekker for fejl, så disse opdages i Her kan AI og automatiserede processer spille en afgørende rolle for at effektivisere processen, og for at ansatte ikke føler sig overvågede.
- Invester i teknologi: Revisionsværktøjer og automatisering kan være afgørende for at opdage og forhindre svindel. Fx når flere medarbejdere indsender samme udgift, opstår dobbeltudgifter, hvilket kan være en bevidst eller ubevidst Denne fejl kan dog være svær og besværlig at opfange ved manuel kontrol.
- Hjælp de ansatte: Opfordr medarbejdere til at være årvågne og rapportere eventuelle uregelmæssigheder. Selvom ikke alle fejl er bevidst svindel, kan manuelle processer og manglende opmærksomhed føre til økonomiske tab for virksomheden.
- Gør systemer til en del af hverdagen: Sørg for, at medarbejderne forstår virksomhedens politikker og procedurer og følg op regelmæssigt. Det er virksomhedens opgave at stille værktøjer og teknologi til rådighed, som kan hjælpe de ansatte. Men det er mindst lige så vigtigt at sørge for, at de ansatte ved, hvordan systemerne Fx er kontante køb uden kvittering eller dobbeltfakturering stadig udfordringer, der kan koste virksomheder dyrt. Derfor skal procedurer være tydelige og nemme for alle.
- Implementer automatiske processer: Brug teknologi til at integrere og automatisere processer som udlægsrapportering og kontrol af udgifter. Det er fx stadig et problem at verificere de faktiske antal kørte kilometer, som åbner døren for manipulation af kørselsrapporter, hvis virksomheder fx har mange sælgere på
Intern svindel er ikke en ny udfordring, men den kræver stadig virksomheders fulde opmærksomhed, hvis man vil bekæmpe denne trussel effektivt og beskytte deres økonomi og omdømme. Velintegrerede systemer og ledere, der støtter deres ansatte både moralsk og teknisk, er vejen frem.