Ford Motor Company forpligter sig til at blive CO2-neutralt på globalt plan inden 2050.
Virksomheden sætter i samme ombæring specifikke europæiske klimamål, der skal sikre, at de globale klimaplaner bliver fulgt til dørs hurtigst muligt.
Fords nye og ambitiøse klimamål annonceres i Fords Sustainability Report 2020. Den netop udgivne bæredygtighedsrapport udgør den 21. af slagsen, siden Ford for første gang fremlagde sine bæredygtighedsmål tilbage i 1999 som den første bilproducent nogensinde.
Ford er den eneste amerikanske bilproducent, der forpligter sig til at reducere CO2-udslippet, så det lever op til de miljøkrav, der blev fremlagt i Paris-aftalen i 2015. Ford samarbejder også med delstaten Californien for at opfylde de strengere emissionskrav for biler.
”Vi kan fremstille fantastiske biler, have en stærk forretningsmodel og samtidig agere bæredygtigt og tage ansvar for vores fælles klima. Vi har ikke alle svarene endnu, men vi er fast besluttet på at finde frem til dem i samarbejde med vores lokale såvel som globale partnere og interessenter,” udtaler Bob Holycross, vicepræsident og chef for bæredygtighed, miljø og sikkerhed hos Ford Motor Company.
I Europa anvender Ford allerede 100 procent vedvarende energi til driften af sine fabrikker i Storbritannien, Craiova-fabrikken i Rumænien og Køln-fabrikken i Tyskland. Ford forventer, at virksomhedens europæiske marked vil være det første til at blive CO2-neutralt.
Ford bestræber sig også på at anvende 100 procent vedvarende energi i driften af alle sine fabrikker på globalt plan inden 2035.
Europæisk initiativ for bæredygtighed
I november sidste år blev Ford på europæisk plan del af et initiativ, der opfordrer erhvervslivet, regeringer og organisationer til i fællesskab at udvikle en strategi for et mere klimavenligt Europa frem mod 2030, der er baseret på FN’s bæredygtighedsmål og Paris’ internationale klimaaftale. Indtil videre har mere end 380 topledere i 24 europæiske lande tilsluttet sig initiativet, herunder Ford Europas øverste direktør Stuart Rowley.
Fokus på tre områder
CO2-neutralitet indebærer modregning af CO2-emissioner på ét område med tilsvarende reduktion i emissioner på andre områder. For at opnå dette mål vil Ford i første omgang fokusere på tre hovedområder, der i øjeblikket står for cirka 95 procent af virksomhedens CO2-emissioner: Brugen af biler, leverandører og virksomhedens fabrikker og faciliteter.
Fords klimamål frem mod 2050 er udarbejdet med øje for målenes fremtidige udfordringer. Disse inkluderer bl.a. kunders samtykke, myndigheders reguleringer, svingende økonomiske forhold og tilgængeligheden af vedvarende, CO2-neutral elektricitet og brændstof.
Ford arbejder derudover også på at udvikle klimamål, der er godkendt og defineret af Science Based Targets-initiativet og falder ind under såkaldte Scope 1-, Scope 2- og Scope 3-emissioner.
Mens Scope 1 dækker over de direkte emissioner fra kilder, der ejes eller kontrolleres af virksomheden selv, er Scope 2 indirekte emissioner fra købt elektricitet, damp, varme og køling. Scope 3 udgøres bl.a. af emissioner fra leverandørbiler og biler, som Ford selv sælger.
Ros fra nonprofitorganisation
Mindy Lubber, der er administrerende direktør i nonprofitorganisationen for bæredygtighed, Ceres, roser Ford for virksomhedens langsigtede klimamål. Samtidig opfordrer hun også andre virksomheder til at følge trop.
”Vi lykønsker Ford for deres mål om blive CO2-neutrale inden 2050. I samme ombæring opfordrer vi også andre globale virksomheder til at forpligte sig til videnskabsbaserede klimamål.”
Ford investerer næsten 76 milliarder kroner i elektrificerede biler inden udgangen af 2022 og vil på sigt kunne tilbyde alle virksomhedens personbiler på det europæiske marked i mindst én elektrificeret variant. Det vil i løbet af 2021 resultere i 18 elektrificerede Ford-modeller på det europæiske marked i alt, der både omfatter mildhybrider, hybrider, plug-in hybrider og fulde elbiler.
Omfattende klimaarbejde
Fords bæredygtighedsrapport kommer også omkring andre sider af Fords tiltag mod en mere bæredygtig fremtid:
- COVID-19 – Tag vare på hinanden: Medarbejderes velvære og sikkerhed er af Fords højeste prioriteringer. Som følge af coronaudbruddet handlede virksomheden hurtigt på globalt plan og lukkede flere fabrikker for at mindske smittespredningen. Samtidig har mange af Fords medarbejdere ved hjælp af nutidens teknologi været i stand til at arbejde hjemmefra. Overalt i verden har Ford også hjulpet med at fremstille åndedrætsværn, ansigtsvisirer, ansigtsmasker og andet personligt beskyttelsesudstyr.
- Elektrificering: Ford har accelereret sine elektrificeringsplaner i løbet af 2019. Den kommende elbil Mustang Mach-E vil være tilgængelig i Europa tidligt i 2021. Den har en rækkevidde på op til 600 km målt ud fra den nye og mere realistiske WLTP-målemetode.
- Cirkulær økonomi: Ford genanvender bl.a. affaldsmaterialer som kaffegrums – et biprodukt, når der laves kaffe – til at fremstille bildele. Materialerne er bl.a. 20 procent lettere og 25 procent mindre energikrævende at fremstille. Ford har også brugt genanvendelige materialer i sine biler i flere år som fx soyaskum, der har erstattet petroleum i bilsæder i mere end 25 millioner biler til dato, og gamle vandflasker, der er blevet til nye måtter. Det har mindsket Fords CO2-udslip med over 100 millioner kg.
- Inklusion og mangfoldighed: Ford underskrev i februar FN’s Women’s Empowerment Principles, opnåede en førende position i Bloombergs Gender Equality Index for andet år i træk og opnåede 100 ud af 100 mulige point i 2019 Disability Equality Index. Fords bæredygtighedsrapport behandler også spørgsmål om social uretfærdighed. Selvom der ikke er enkle løsninger på mangeårige systemudfordringer, forpligter Ford sig til at lytte, lære og indtage en lederrolle i at finde svar, der gør både virksomheder og samfund til et bedre sted.