Mercedes-Benz eActros og GenH2 vinder innovationspris

Fremtidens mest innovative lastbiler kommer fra Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz eActros og GenH2 vinder innovationspris 1
Mercedes-Benz eActros og GenH2 vinder innovationspris

Det er i korte træk dommen fra juryen bag International Truck of the Year, som netop har kåret den fuldelektriske Mercedes-Benz eActros og den brændselscelle-baserede Mercedes-Benz GenH2 som vinder af 2021 Truck Innovation Award.

En jury bestående af 25 redaktører og journalister fra Europa og Sydafrika har netop kåret Mercedes-Benz eActros og Mercedes-Benz GenH2 Truck som vinder af 2021 Truck Innovation Award, og det er særligt den langsigtede strategi, der ligger forud for den omfattende og dedikerede tilgang til udviklingen af CO2-neutral teknologi, som imponerede juryen.

I 2016 kunne Daimler som den første producent i verden præsentere en fuldelektrisk heavy-duty koncept-lastbil, i 2018 havde prototypen til eActros præmiere, og allerede samme år begyndte de første rigtige tests hos kunder, mens serieproduktionen af eActros begynder i 2021. Den kommende eActros vil have en rækkevidde på langt over 200 kilometer på en fuld opladning.

I år præsenterede Daimler desuden brændselscelle-konceptbilen Mercedes-Benz GenH2 Truck, som vil få en rækkevidde på op til 1.000 km. De første tests med brintlastbilen hos kunder forventes at begynde i 2023, mens produktionen efter planen starter op i anden halvdel af dette årti.

Mercedes-Benz eActros: lokalt CO2-neutralt alternativ til distribution i byen
De mange kilometers test ude i virkeligheden har bidraget med store mængder data, som blandt andet ligger til grund for den videre udvikling af den serieproduktionsklare eActros. De foreløbige erfaringer viser, at den fuldelektriske eActros er særdeles egnet til bæredygtig, heavy-duty-distribution. Sammenlignet med en diesellastbiler er den elektriske lastbil på ingen måde underlegen i forhold til ydelse, og den serieproducerede eActros vil til gengæld være prototypen af eActros overlegen på flere områder. Det gælder eksempelvis i forhold til rækkevidde, kraftoverskud og sikkerhed. Og så vil eActros, som vil kunne fås med både to og tre aksler, have samme nyttelast som en konventionel Actros.

2020 var også året, hvor Daimler kunne løfte lidt af sløret for en fuldelektrisk, batteridrevet langturslastbil, nemlig Mercedes-Benz eActros LongHaul. Lastbilen er designet til energieffektiv kørsel på ruter, der kan planlægges på forhånd, og det forventes, at produktionen kan begynde allerede i 2024. Mercedes-Benz eActros LongHaul vil få en rækkevidde på imponerende 500 kilometer på en fuld opladning.

Mercedes-Benz GenH2 Truck: brændselscelle-konceptet til fleksibel og krævende langturskørsel
Mercedes-Benz GenH2 Truck udvikles med udgangspunkt i de krav, der i dag stilles til langturslastbiler i forhold til trækkraft, rækkevidde og kraftoverskud. Således stiller den serieproducerede version af Mercedes-Benz GenH2 Truck til start med en totalvægt på 40 ton og en nyttelast på 25 ton, mens to specialudviklede tanke til flydende brint og et ekstra kraftfuldt brændselscellesystem udgør hjertet i den fremtidssikrede lastbil. I flydende form er brint ekstremt energitæt, og det er med til at frigive plads til last og sikre lang rækkevidde, hvilket gør GenH2 Truck egnet til langturskørsel helt på niveau med de velkendte diesellastbiler.