Rollen som CIO har udviklet sig drastisk de seneste år, men de største forandringer ligger forud.
Her er tre nye kasketter, som CIO’en skal tage på i fremtiden.
Af Anette Vainer, landechef for Citrix Danmark
C-level-stillinger spreder sig i de digitale virksomheder, og mange selskaber har oprettet nye roller såsom Chief Data Officer eller Chief Digital Officer, der skal understøtte og styrke virksomhedernes digitale transformation.
Og de nye digitale C-levels er ikke kun en popsmart tendens-handling som reaktion på GDPR eller digitaliseringsplaner: Det er blot en lille del af en længere tids udvikling, hvor virksomheder er på vej til at blive fuldt digitaliserede, datadrevne forretninger.
Det kan føre til interne magtkrige, hvor nogle nye roller forstår nok it til at tage scenelys fra CIO’en, og som samtidig har en større forretningsmæssig forståelse. For CIO’erne, it-cheferne, betyder det, at de for alvor skal tydeliggøre deres centrale og uundværlige rolle i både den nuværende og fremtidige digitalisering af virksomheden.
For it-cheferne er uundværlige.
I de seneste år har it-chefens rolle været at udvikle it fra ren omkostning til i stedet at generere omsætning, modernisere opbevaringen af data og it-konsolidering og samtidig have fokus på sikkerhedsområdet, forretningsudvikling og diverse reguleringer i forbindelse med gængse love.
Der er dog stadig noget vej endnu. I en ny undersøgelse foretaget af Citrix med 400 CIO’s i Storbritannien har 76 procent svaret, at man i deres virksomheder stadig anses som et rent omkostningsområde, og hele 73 procent mener, at det er ekstremt svært at udvikle virksomheden digitalt med den nuværende it-infrastruktur.
For at ændre den mentalitet skal du være bekendt med din rolle som CIO på disse tre områder:
-
Som forretningspartner
It-chefen skal anses som en integreret del af forretningen og som en ligeværdig forretningspartner. Det er blevet sagt før, men da it-afdelingen i stigende grad bliver strategisk og nærmer sig hjertet af virksomhedernes værdikæde, er det værd at pointere igen. It-afdelingen skal anses som et værdiskabende aktiv for virksomheden med direkte effekt på bundlinjen og ikke kun et sort hul af drift og uforståelige fraser.
Derfor skal it-chefen være drivkraft for resten af C-level-tropperne mod den digitale horisont: It-chefen være parat til at formidle relevansen for digitaliseringen for at skabe mere værdi og profit, men også for at lægge grobunden for fremtidens forretningsmuligheder. Nøgleordet her er forretning, for selvom mange af de nødvendige foranstaltninger er teknologiske af natur, skal it-chefen kunne argumentere for deres forretningsmæssige værdi.
Dette trin ser vi heldigvis ske i stigende grad i virksomheder – og med stor positiv respons fra direktionen.
-
Overblikket over services
I mange virksomheder spredes digitaliseringsindsatsen på tværs af organisationen, og nye tjenester og applikationer er spredt over flere cloud-udbydere, hvilket resulterer i en opdelt række af afdelingsniveauaktiviteter i stedet for en omfattende og samlet digital transformationsstrategi.
Derfor er CIO’en nødt til at fungere som en foreningskraft og oprette en konsolideret køreplan: it-chefen skal være serviceaggregat og muliggøre digitalisering for hvert enkelt forretningssted i organisationen.
I denne henseende skal CIO’en fungere som teknologi- og data-integrator for forretningsenhederne, der forener en samlet “digital-først”-strategi sammen med underbyggende teknologier som tværgående DevOps igennem hele virksomheden, selvbetjeningsdrevet procesautomatisering, mere fleksible arbejdsgange og en strategisk brug af multi-cloud tjenester.
Men alt sammen styret af CIO’en. Ellers ender vi i en verden af skygge-it.
-
Skal tiltrække talent
Digitaliseringen af virksomheder kommer unægteligt til at udrydde en række manuelle jobs via automatisering af manuelle processer, AI-baseret beslutningstagen og end-to-end selvbetjeningsprocesser, men samtidig vil der blive skabt andre jobmuligheder og opgaver.
Danske virksomheder er desperat på udkig efter højtuddannede fagfolk som datavidenskabsfolk, AI-specialister, multi-cloud-softwarearkitekter, roboteksperter og så videre.
“Krigen for talent” har raset i årevis, men den vil tage til i styrke. Derfor skal CIO’en fokusere på at tiltrække nye potentialer tidligt. Det er ikke kun ensbetydende med at købe de nyeste og bedste gadgets og funktioner til it-teamet: Det betyder at levere sikre, fleksible digitale arbejdsområder, der giver it-teamet mulighed for at arbejde, hvor og når de vil, alt efter deres individuelle præference eller familiens situation.
De nødvendige CIO-kompetencer spænder fra teambygning til motivation, mentorskab og karrierevejledning, konfliktløsning, krisestyring, samt evnen til at forklare til C-suite, hvorfor langsigtede it-investeringer er afgørende for fremtidens succes.
At lede it-teamet ind i denne nye verden vil være et udfordrende job, i mange tilfælde endda forretningskritisk. CIO’en skal vokse med de nye muligheder, og der er ikke tid til at sidde på hænderne, for så ender man med at sidde alene nede i kælderen.
Ønsker du at vide mere om, hvordan Citrix kan hjælpe din virksomhed i den digitale transformation, besøg Citrix.dk