Tata Consultancy Services(TCS), der er én af verdens største IT-konsulenthuse, er udnævnt som Europas førende IT-virksomhed, målt på kundetilfredshed.
Det viser en ny rapport fra det uafhængige analyseinstitut, Whitelane Research.
Rapporten har adspurgt 1.800 CxO’er fra de mest IT-investeringstunge virksomheder i Europa på tværs af 12 lande (inkl. Danmark). Whitelane-rapporten analyserede flere end 4.000 unikke IT-leverandørrelationer for at afdække, hvordan IT-konsulenthuse performede inden for ni forskellige parametre, såsom leveringssikkerhed, relationer, forretningsforståelse og transformationsevner.
I analysen fik TCS en samlet kundetilfredshedsscore på 84 % og dermed en førsteplads for niende år i træk. Til sammenligning scorede branchen i gennemsnit 75 %. Udover at sikre sig en førsteplads, så trækker TCS også fra konkurrenterne på kundetilfredsheden. I 2021/2022 rapporten har TCS således udvidet sit forspring til andenpladsen med fire procentpoint ift. kun ét procentpoint i 2020/2021-Whitelanerapporten.
TCS viste solid kundeperformance inden for flere områder:
- KPI: Rangeret som førende inden for cloudkapacitet og leveringskvalitet; rangeret top 3 inden for innovation, forretningsforståelse, kundehåndtering, og kontraktslig fleksibilitet.
- IT domæne: rangeret nummer ét inden for alle IT domæner – applikationsudvikling, vedligehold og testning; data center, managed infrastruktur og hosting; samt end-user services.
- Årlig kontraktværdi: rangeret nummer ét i kundetilfredshed blandt både små og store kontrakter (årlig værdi <€5 millioner og >€5 millioner henholdsvis).
- Sektor: rangeret nummer ét inden for finansielle ydelser, energi & forsyning og transport & logistik.
Udover den samlede europæiske Whitelane-rapport, så udkommer lokale rapporter i foråret 2022. Herunder også den danske.
Om udnævnelsen, som det IT-konsulenthus med de mest tilfredsekunder – for niende år i træk, udtaler Vikram Sharma, landechef for TCS i Danmark:
“Det er meget glædeligt, at kunder i hele Europa har rangeret TCS som de bedste i kundetilfredshed for niende år i træk. Vi har endda udvidet vores forspring og har igen bevist os selv som en formålsdreven, robust og tilpasningsdygtig partner, som vores kunder stoler på i deres bredere vækst og transformationsrejser. Det er vi taknemmelige for og stolte af.”
Charlotte Svensson, der er Executive Vice President & CIO, ved flyselskabet SAS, og kunde ved TCS siger om Whitelane-resultaterne:
“Coronapandemien har sat verden og den globale luftfartsindustri i en dyb krise,” siger Charlotte Svensson, Executive Vice President & CIO, SAS. “Flyselskaberne var blandt de første virksomheder, der lukkede ned og vil sandsynligvis være blandt de sidste, der er tilbage til normalen. Under denne krise har TCS vist sig at være en vigtig strategisk partner for SAS, som har støttet os i at øge vores udviklingshastighed og vores modstandsdygtighed i driften ved at påtage os et endnu større engagement i vores leverancer.”