Læring og medarbejderudvikling er hjørnesten i Telenor, og det sætter en ny verdensrekord i e-læring nu to streger under.
Rekordforsøget er en foreløbig kulmination på Telenors ’40 Hour Challenge’, der er en opfordring til alle medarbejdere om at bruge minimum 40 timer om året på at dygtiggøre sig og udvikle nye kompetencer – vel at mærke i arbejdstiden.
Læring spiller en vigtig rolle i hverdagen hos Telenor, men for nylig blev der sat ekstra fokus på emnet på tværs af hele koncernen. Mere end 4.500 medarbejdere i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Pakistan, Bangladesh, Thailand, Singapore, Myanmar og Malaysia gennemførte nemlig Telenors eget onlinekursus ’Growth Mindset’ og satte dermed en ny Guinness World Record i ’flest antal brugere til at gennemføre en onlinelektion i personlig udvikling på 24 timer’.
”Med rekordforsøget vil vi gerne sætte fokus på, at læring er noget, vi prioriterer og er fælles om. Når vi spørger medarbejderne, hvorfor de er glade for at være her, nævner de især rum og tid til udvikling. Det er en stor styrke og vigtig del af Telenor, som vi værner om og er stolte af,” siger Mette Eistrøm, der er direktør for People & Corporate Affairs hos Telenor i Danmark.
’Growth Mindset’-kurset, der blev valgt til rekordforsøget, træner medarbejderne i at anvende et såkaldt ’growth mindset’. Det handler om at styrke troen på, at ens viden og evner kan udvikles over tid, og at se udfordringer som en mulighed for at afprøve nye ting og lære af sine fejl. Forskning peger nemlig på, at når ledere fremmer et ’growth mindset’ og en kultur, hvor medarbejderne tør begå fejl, stiger både kreativitet, læring og innovation.
En lærende organisation
De senere år har udvikling af medarbejderne været en hjørnesten i Telenors strategi og tydeligt prioriteret i hverdagen. Siden 2018 har medarbejderne nemlig haft mulighed for at bruge minimum 40 timer om året på at dygtiggøre sig og udvikle nye kompetencer i arbejdstiden. De er således booket fast i kalenderen hver torsdag kl. 14-15 til en såkaldt ’Learning Hour’, som de dog også kan vælge at lægge på et andet tidspunkt.
Til ’Learning Hour’ får medarbejderne stillet interne kurser og programmer som Coursera og LinkedIn Learning til rådighed, ligesom det også er muligt at opsøge kurser og viden eksternt, læse relevante bøger eller lytte til faglige podcasts. Konceptet kalder Telenor ’40 Hour Challenge’, og i 2020 brugte Telenor-medarbejdere over hele verden i gennemsnit 53,5 time på faglig og personlig udvikling.
”Det er vores ambition som virksomhed og arbejdsgiver at ligge absolut i top, når det gælder kompetenceudvikling. Enkelte kurser såsom cybersikkerhed og databeskyttelse skal vi alle trænes i, men ellers har vi friheden til selv at bestemme, hvilke kompetencer vi vil udvikle og hvordan. Den tilgang har vi valgt, for vi tror på, at det også kommer Telenor og vores kunder til gode, når vi sætter medarbejderne fri til at dyrke deres faglige interesser og opsøge ny viden,” siger Mette Eistrøm fra Telenor.
Om rekorden og Telenors ’40 Hour Challenge’
- Mere end 4.500 medarbejdere i Telenors søsterselskaber på tværs af ti lande deltog i rekordforsøget.
- Telenor har nu en Guinness World Record i ’flest antal brugere til at gennemføre en onlinelektion i personlig udvikling på 24 timer’. Kurset hed ’Growth Mindset’.
- Telenor har siden 2018 givet medarbejderne mulighed for minimum 40 timers kompetenceudvikling årligt – Telenor kalder det ’40 Hour Challenge’. Det sker gennem en fast ’Learning Hour’ hver torsdag fra kl. 14-15.
- Telenor stiller en lang række kurser til rådighed gennem Telenor Academy i læringsportalen Telenor HowNow, ligesom medarbejderne kan opsøge eksterne kurser og viden.