Volkswagen koncernen sætter endnu mere fart på omstillingen til at blive en digital mobilitetskoncern og investerer ca. 73 milliarder euro i elektrisk mobilitet, hybridteknologi og digitalisering over de næste 5 år.
Udgifterne til nye produktionsfaciliteter samt forskning i og udvikling af fremtidens teknologier øges dermed til 50 % af de samlede udgifter på ca. 150 milliarder euro (tidligere: 40 %).
Planen omfatter en markant forøgelse af investeringerne inden for det vigtige område digitalisering, hvor der frem til midten af dette årti vil blive investeret ca. 27 milliarder euro og dermed ca. dobbelt så meget som tidligere planlagt. Der investeres ca. 35 milliarder euro i elektrisk mobilitet og ca. 11 milliarder euro i hybridteknologi til modelprogrammet.
”Ledelsen og bestyrelsen i Volkswagen-koncernen har plantet hjørnestenene til sikring af koncernens fremtidige position i forbindelse med planlægningen af de kommende investeringer. Omstillingen af koncernen og mærkerne samt den strategiske satsning på kerneområderne inden for mobilitet bliver konsekvent implementeret. De enorme udfordringer vi står overfor de kommende år taget i betragtning, er det økonomiske fundament bundsolidt”, udtalte formanden for bestyrelsen i Volkswagen koncernen Hans Dieter Pötsch.
”Vi har allerede tidligt banet vejen for omstillingen til en elektrisk fremtid i Volkswagen-koncernen, og vi er i dag førende på verdensplan med vores elektriske platforme og store udvalg af elbiler”, fortalte administrerende direktør Herbert Diess. ”I de kommende år bliver det afgørende også at nå en førerposition inden for software til biler. Det er en forudsætning for i fremtiden at kunne imødekomme folks behov for individuel, bæredygtig og fuldt ud opkoblet mobilitet. Derfor har vi fordoblet investeringerne i digitalisering.”
Formanden for koncernens tillidsmandsapparat Bernd Osterloh udtalte følgende: ”Investeringerne viser tydeligt, at vores koncern leverer og mener det alvorligt med omstilling, elektrisk mobilitet og digitalisering. I de kommende år blæser vi til angreb. Men, en mindst lige så vigtig ting som milliardbudgettet er en fælles forståelse for forvandlingen og tilstrækkelig sikkerhed i planlægningen.
Det er her, vi kommer ind i billeledet – medarbejdere, ledelse, bestyrelse og politik. Med sidstnævnte retter jeg især tankerne mod Berlin og Bruxelles og afgørende punkter som opladningsinfrastruktur og hurtigt internet. Volkswagen satser alt på klimavenlig og opkoblet mobilitet. Men i den forbindelse har både vi og vores kunder brug for en pålidelig infrastruktur.”
De nye investeringsplaner bygger på en forventning om, at den globale økonomi vil vokse moderat over de næste 5 år. Også for de enkelte markeder forudsættes en moderat vækst med regionale forskelle. Forøgelsen af produktiviteten med 30 % og besparelser i administrationen skal sikre finansieringen af omstillingen. Desuden arbejder koncernen konsekvent med optimering af produktporteføljen. Således bliver modelvarianter, motor-gearkasse-kombinationer og udstyr med lav efterspørgsel skrinlagt med henblik på at reducere kompleksiteten og øge effektiviteten i porteføljen. Planen omfatter ikke joint venture-selskaberne i Kina, da disse ikke er en del af konsolideringskredsen og selv finansierer deres investeringer i fabrikker og produkter.
Elektrisk mobilitet og hybridteknologi
Volkswagen har som den første bilkoncern tilsluttet sig klimaaftalen fra Paris og sigter mod at blive klimaneutral i 2050. Koncernen planlægger for inden for de næste 10 år at lancere ca. 70 rent eldrevne, hvor cirka 20 af disse er allerede introduceret, og yderligere 50 følger. Desuden er der planlagt cirka 60 hybridmodeller frem mod slutningen af dette årti, og lidt over halvdelen af disse er allerede i produktion nu.
Antallet af de 100 % eldrevne modeller, der er projekteret frem mod 2030, ligger i henhold til planlægningsrunden på ca. 26 millioner enheder. Deraf er ca. 19 millioner biler baseret på den modulopbyggede elektrificeringsplatform (MEB), og størstedelen af de øvrige 7 millioner biler er baseret på High-Performance-platformen PPE. Hvad angår hybridbiler, regner koncernen med at producere ca. 7 millioner enheder i samme periode.
Markant mere fokus på digitalisering
Digitaliseringens afgørende betydning for koncernens fremtidige produkter betyder, at investeringerne i dette område er blevet fordoblet til ca. 27 milliarder euro i forhold til den foregående planlægningsrunde. Det drejer sig blandt andet om udgifterne til den i 2020 grundlagte og succesfulde Car.Software-organisation, som blandt andet udvikler et standardiseret styresystem til koncernens bilmærker. Målet er, at dette styresystem efter planen først skal implementeres i forbindelse med Audi-projektet Artemis i 2024. Volkswagen-koncernens egen andel af softwaren i bilerne skal stige fra 10 % til 60 %. Derudover går en stor del af investeringen i digitalisering til succeskritiske områder som kunstig intelligens, autonom kørsel og digitalisering af vigtige virksomhedsprocesser.
Omstillingen af Tyskland som industriland drives fremad
Med sine investeringer i de tyske fabrikker styrker Volkswagen som en af landets største industrikoncerner produktionen i landet og driver samtidig omstillingen til en bæredygtig og mere digitaliseret økonomi med fremtidssikrede arbejdspladser.Foruden Sachsen bliver Niedersachsen det andet centrum for elektrisk mobilitet i Tyskland.
På fabrikken i Salzgitter investerer koncernen ca. 1 milliard euro i den strategisk vigtige batteriteknologi. Sammen med den svenske joint venture-partner Northvolt opfører man en celleproduktionsenhed, som starter fra 2024 og dermed vil styrke Tysklands konkurrencedygtighed. Dermed er endnu en vigtig milepæl nået i den succesrige omstilling af Volkswagen Group Components, der allerede startede i 2015.
På de enkelte fabrikker videreføres samlingen af produktfamilier på fabrikker, der producerer flere mærker, så vi kan styrke synergien mellem mærkerne og øge effektiviteten yderligere. Fabrikken i Wolfsburg skal producere endnu en model: En ny SUV til det europæiske marked skal fra 2024 produceres der. I Wolfsburg produceres i forvejen hele Golf-familien med alle dens modelvarianter, Volkswagen Tiguan og SEAT Tarraco.
Foruden den komplet eldrevne ID.BUZZ vil Volkswagen Erhvervsbiler i Hannover fremover også producere tre komplet eldrevne D-segment SUV-modeller for andre mærker i koncernen. Dermed accelererer fabrikken i Hannover sin allerede påbegyndte omstilling til elektrisk mobilitet.
Også på Volkswagen-fabrikken i Emden skrider omstillingen hurtigt frem: Mens ombygningerne i forbindelse med omstillingen til elektrisk mobilitet kører planmæssigt, er endnu en eldrevet bil fastlagt til at skulle produceres på fabrikken. Foruden ID.4 skal fabrikken fra 2023 også producere en 100 % elektrisk firedørs model baseret på Volkswagen Aero-konceptbilen.
Samtidig skal Passat, som på nuværende tidspunkt produceres i Emden, i fremtiden køre af samlebåndet i Bratislava sammen med ŠKODA SUPERB-familien, så man også her kan styrke synergierne blandt mærkerne. Med flytningen af produktionen af SUPERB fra den tjekkiske fabrik i Kvasiny til Bratislava får ŠKODA den nødvendige kapacitet i Tjekkiet, som er nødvendig for mærkets vækst.