Med de nye regler i lov nr. 2193, som er vedtaget af Folketinget den 25. november 2021, indføres der hjemmel til at gøre solidarisk hæftelse af registreringsafgift gældende.
Den nye lov er gældende fra den 1. januar 2022.
Det betyder kort, at forhandleren stadig står på mål for afgiftsreguleringer, såfremt den eksterne selvanmelder ikke længere er i stand til at betale.
Notat fra Motorstyrelsens nyhedsbrev d. 22. december 2021:
”Imidlertid har der været en stigende tendens til, at virksomheder, der selv er registrerede som selvanmeldere, bruger andre selvanmeldere til at værdifastsætte køretøjer. Det er ikke hensigtsmæssigt, at den, der sælger et køretøj, ikke hæfter for registreringsafgiften, da dette giver mulighed for at isolere afgiftspligten i en anden virksomhed end den, der tjener på salg af køretøjet. Det har hidtil givet en åbenbar mulighed for at omgå reglerne og dermed undgå betaling af registreringsafgift.”
Dansk Motor Finans stiftede i 2018 begrebet ”ekstern selvanmelder”, og var de første til at lancerer et egentligt produkt til den danske bilbranche. Produktet skulle eliminere usikkerheder, risici og administration. En grundtanke som ramte plet i branchen, og som gjorde at Dansk Motor Finans i dag er Danmarks største eksterne selvanmelder.
Lovgivning giver stof til eftertanke
DMF tager lovændringen til eftertanke og begynder allerede ved årsskiftet udfasning af ”Tax”-produktet ved at kigge hen imod en langt mere bæredygtig serviceydelse.
”Vores vision er og har altid været, at sikre bilforhandlernes forretninger, ved at skabe risiko- og administrationsfrie produkter. Bilforhandlerne skal koncentrere sig om deres kerneområde – salg og indkøb, og ikke have ondt i maven over at udliciterer risikofyldte opgaver til eksterne samarbejdspartnere. Derfor ser vi ikke en fremtid i vores ”Tax”-produkt. Det står ikke på mål med vores overordnet forretningstilgang”.
Til bilforhandlerne: Pas på jer selv
Når de nye regler træder i kraft, forudser Dansk Motor Finans en usikkerhed fra forhandlerne, ved at lade eksterne virksomheder faciliterer ens beregninger af så forholdsmæssige store beløb. Det giver en falsk tryghed, og med god grund ifølge direktøren:
”Fremover vil det være en letsindig beslutning for enhver bilforretning, at lade eksterne virksomheder tage en risikoen ved at selvanmelde registreringsafgifter, på vegne af en selv. Vælger man alligevel at anvende eksterne selvanmeldere, bør de gennemgå en større kreditvurderingsproces af virksomheden og dens ejere”
Ikke længere “sund konkurrence” ifølge Dansk Motor Finans
Udover den nye lovgivning, nærmer begrebet og grundtanken sin endestation, i følge Dansk Motor Finans. Konkurrencen på markedet det seneste år, er blevet for stor og der er kommet for mange mindre og ukvalificeret aktører til. Det gør at priserne uhensigtsmæssigt presses for at vinde markedsandele. En konkurrence som Dansk Motor Finans tager stor afstand fra.
”Vores produkt ”TAX”, som er tiltænkt at hjælpe bilforhandlere med værdifastsættelse og selvanmelde registreringsafgifter til Motorstyrelsen er, kvag marked- og konkurrencesituationen, ikke længere et produkt vi vil have på hylden. Ekstern selvanmelder-markedet går i en retning, som vi ikke længere ønsker at være en del af.” – Direktør, Rasmus Sandvej Juulsen.
”TAX” har på baggrund af innovation samt en sund og fornuftig tilgang, været et godt produkt for Dansk Motor Finans og dens forhandlernetværk de seneste år, men tiden er inde til justerer forretningsmodellen til. Den jyske virksomhed, er udover at have travlt i deres leasingselskab og importforretning, i fuld gang med at lancerer et nyt og mere bæredygtigt produkt, som substitut for ”TAX ”-produktet.
Ingen “Tax” – Hvad gør de danske bilforhandlere så?
Dansk Motor Finans lancerer de kommende dage en beta-version, af deres nye produkt, som gør det særdeles attraktivt at være selvanmelder i bilbranchen.
”Vi samler det bedste fra to verdener, ved at tilbyde dokumentationer og garantier i et enkelt og hurtigt onlinesystem – som branchen kender i forvejen. Her kommer vi virkelig til at tale om ”Ingen risiko – ingen administration”. Vi vil gå fra at være eksterne selvanmeldere til at være eksterne rådgivere og tilbyde administration uden risiko overfor bil- og leasingbranchen”. – Salgsdirektør Kim Asferg Mikkelsen
Hvad er fordelene ved det nye produkt?
At være registreret som selvanmelder er i sig selv en stor fordel for enhver bilforretning. På baggrund af månedsangivelsen ved Motorstyrelsen, giver det et godt cash-flow. Den administrative del ved udarbejdelse af dokumentation og risikoen for eventuelle reguleringer tager Dansk Motor Finans sig af i fremtiden, med deres nye serviceydelse.