Den svenske AI-virksomhed, BrightBid, er rykket ind i Danmark for at sætte sig på markedet for AI-baseret styring af Google annoncer.
Ni store danske virksomheder er allerede kunder, og virksomheden har fået dansk profil i front.
Danske Thomas Michelsen bliver landechef for den fremadstormende svenske AI-adtech-virksomhed, BrightBid, der på kun tre år har været på en voldsom vækstrejse fra Sverige til England, Norge og nu også Danmark.
Virksomheden blev stiftet i 2020, og har fra juni 2022 til juni 2023 fordoblet sine løbende indtægter (ARR) til knap 56 millioner svenske kroner.
BrightBid er en platform til Google-annoncering, der hjælper marketingafdelinger med at forbedre ydeevnen af deres Google tekst- og shopping-annoncer ved hjælp af AI-teknologi. Det er en opgave, der alternativt skal udføres manuelt og kræver en indsigt og stillingtagen til masser af data. Med AI sker det døgnet rundt og med næsten uendeligt meget data til konstant optimering.
Kæmpe marked i vækst hvor Danmark ligger blandt toppen
BrightBid valgte at rykke ind i det danske marked, fordi Danmark ligger på en 4. plads i verden i forhold til ‘Share of Search’, og er blandt de mest voksende markeder på området (World Advertising Research Center, WARC).
Danske virksomheders forbrug af Google-annoncer er steget med 22 procent fra 2018 til 2023 (WARC), og derfor regner den nye landechef med at der er et kæmpe marked, da alle større annoncører vil have glæde af løsningen, og konkurrenter er der ikke mange af.
– BrightBid så en oplagt mulighed for at blive en af de første AI-drevne Google Ads-virksomheder i Danmark og indtage en position som thought leaders i AI- og marketingindustrien, siger Thomas Michelsen, der er landechef for BrightBid i Danmark.
– Alternativet til BrightBid er manuel håndtering hos fx et digitalt bureau. Jeg håber at virksomhederne er bevidste om, at de kan tilvælge en førende teknologi, der kan give en klar konkurrencefordel. Man spiller i en helt anden liga, når man slipper en AI løs i enorme datasæt, og som laver optimeringer for dig døgnet rundt og i alle tænkelige detaljer og nuancer – også mens du sover og er på ferie, siger Thomas Michelsen.
Selvom meget er automatiseret, taler kunderne stadig med fagspecialister hos BrightBid, når de kommer i gang med AI-løsningen til deres søgekampagner.
Tidligere polithelt og landsholdbryder
Thomas Michelsen har en anderledes baggrund end den gennemsnitlige SaaS-landedirektør. Hans baggrund som både landsholdsbryder og politiassistent har givet ham nogle personlige egenskaber, som han kan bruge i det daglige arbejde med det danske team, der skal vokse fra 4 til 12 i løbet af de kommende 12 måneder.
I 2010 reddede han som politiassistent på patrulje en ung mand fra at drukne i Københavns havn, og Thomas og kollegaen modtog efterfølgende en pris for den heltemodige indsats.