Salesforce har netop offentliggjort en rundspørge blandt mere end 100 IT-direktører i virksomheder over hele verden, om deres prioritering, beredskab og færdighedsniveau i forhold til 10 nøgle-it-initiativer herunder AI – og hvordan de ser fremtiden.
Blandt resultaterne er:
* 69% siger, at AI transformerer deres virksomhed (uanset om de bruger det eller ej)
* Næsten alle (95%) it-ledere har øget deres sikkerhedsinvesteringer på grund af de generelle bekymringer over databeskyttelse
* 74% mener, at manglende mobiladgang til apps, data og indhold vil sænke virksomhedernes produktivitet – måske fordi kun 29% af dem har avancerede mobile udviklingsfærdigheder blandt medarbejdernes kompetencer
* Såkaldt bløde “færdigheder” er også top-of-mind i IT
10 trends
Rapporten beskriver også fremherskende 10 trends: kundeoplevelse, medarbejderoplevelse, udvikleroplevelse, mobilteknologi, systemintegration, kunstig intelligens, taleteknologi, it-personale læring og udvikling, blockchain samt sikkerhed og tillid.
Kundeoplevelse er dog fortsat i fokus: Når det kommer til hvilke initiativer der er vigtigst, er IT-ledere særligt fokuserede på system- og dataintegration. Integrationens prioritering afspejler afspejler kundernes forventninger om at deres informationer er kendt og hurtigt tilgængelig på tværs af kontaktpunkter. Virkeligheden er dog at den gennemsnitlige virksomhed bruger 900 forskellige applikationer, hvoraf kun 29% er integreret.
Lige så højt prioriteret er sikkerhed og identitetsteknologi, hvor 95% af it-lederne har øget deres sikkerhedsinvesteringer på grund af de generelle bekymringer over datasikkerhed.
Derudover kæmper IT også fortsat for at indhente forventningerne til mobile-first.
AI strategien halter bagefter
Toogfyrre procent af virksomhedens it-organisationer bruger allerede AI og 69% – uanset om de bruger det eller ej – siger det påvirker og omdanner deres forretning. Til trods for generel anerkendelse af AIs indvirkning på alt fra kundeengagement til sikkerhed har kun 7% af it-ledere en helt defineret AI-strategi.