Danskernes mobilvaner har ændret sig markant i et coronapræget 2020.
Det største spring i mobiltrafikken kom ved nedlukningen i marts, i sommerferien og sidst i november, hvor datatrafikken peakede med en stigning på 55% som en kombination af hjemmearbejde, Black Friday og online julegaveindkøb.
Danskernes forbrug af mobildata røg kraftigt i vejret i 2020, og vi har også talt markant mere i telefon, end vi gjorde sidste år.
Det viser tal fra landets næststørste mobiloperatør, Telenor.
Hjemmearbejde, karantæner og rejserestriktioner har i den grad påvirket vores adfærd og mobilvaner. Generelt har vi talt 13% mere i telefon end sidste år, og vi har brugt vores mobiltelefoner 40% mere til at gå på nettet.
”Vi følger trafikken nøje i mobilnetværket, så vi altid sikrer, at der er rigeligt med kapacitet i netværket til at dække vores kunders behov. Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint,” siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.
Året i data
Ændringerne i vores brug af mobilt internet blev skudt i gang i marts, hvor danskerne fulgte nøje med bag skærmene, da vi første gang lukkede ned. Den høje stigning i dataforbrug i marts på 39% strakte sig helt ind i april, hvor trafikken steg med 37%. I maj og juni fladede dataforbruget lidt mere ud, men der var fortsat en stigning på 32% i maj og 33% i juni.
Da danskerne gik på sommerferie, blev det tydeligt, at rejserestriktionerne blev fulgt og ferien brugt herhjemme – datatrafikken steg generelt med 42% her i Danmark. Ved Stevns Klint steg dataforbruget f.eks. med hele 800% sammenlignet med samme uge 28 og 29 sidste år. Ligeledes var roaming fra andre lande til Danmark reduceret med 34% i industriferien.
I efteråret betød yderligere restriktioner, at flere igen skulle arbejde hjemme og restauranter og barer lukke tidligere. Det ses tydeligt i brugen af mobildata, som steg med 44% sammenlignet med sidste år.
Samme tendens, som vi så hen over sommeren gjorde sig gældende i efterårsferien, hvor mobiltrafikken i netværket steg med 48% sammenlignet med efterårsferien 2019. Her var det især sommerhusene på Sjælland, som danskerne valfartede til i stedet for udlandsrejser.
Stigningen fortsatte ind i november. Her noterede Telenor årets højeste stigning på 54%, hvor der udover øget hjemmearbejde blev shoppet Black Friday-tilbud og julegaver online.
Vi har talt mere i telefon
Tendensen har i længere tid gået i retning af, at vi taler mindre i telefon, fordi meget kommunikation er rykket over på sociale medier, men i år er udviklingen vendt for, hvor meget vi ringer til hinanden.
Stigningen gik fra en faldende kurve i starten af året til at eksplodere i marts, hvor antallet af minutter vi talte i mobil, steg med 30%. Taletrafikken har været markant stigende hele året med en gennemsnitlig stigning på 17% i hver måned fra marts til november.
Tallene i ovenstående er baseret på generel tale- og datatrafik i netværket sammenlignet med trafikken i netværket samme tid sidste år.