Fra 36 til 4.000 varenumre på under tre år.
Ved hjælp af effektiv marketingstrategi rykker dansk webshop massivt fremad i konservativ branche.
Hunde- og katteejere er notorisk loyale.
Når de har fundet en butik, de stoler på, så holder de fast. Den danske branche for salg af foder og tilbehør til de populære husdyr er derfor tilsvarende domineret af store kæder med fysiske butikker, som traditionelt ikke har behøvet at gøre meget for at beholde kunderne.
Det valgte folkene bag Totteland.dk at gøre op med. Den vejlensiske webshop har på under tre år vekslet 36 varenumre og lagerplads i en lejlighed til store markedsandele og et udbud på 4.000 varenumre, to kæmpe lagre og et varehotel for at kunne følge trit med efterspørgslen.
Danskernes online købevilje under corona bærer en del af forklaringen på fremgangen, men langt de fleste kunder er erobret gennem især tre marketingtiltag, som Totteland.dk har været dygtige til at udnytte: sociale medier, nyhedsbreve og affiliate marketing.
Det kan lyde simpelt
At det virker at benytte sociale medier og nyhedsbreve i markedsføringen af en virksomhed, kan lyde helt banalt i 2022. Men det har langt fra været en selvfølge for Tottelands konkurrenter i Danmark. Branchen er konservativ, når det kommer til at engagere deres kunder, og det har grundlægger og ejer af Totteland, Frederik Tychosen benyttet sig af. Med sin baggrund i marketing forstod han værdien af at finde de helt rigtige kanaler, at rykke på.
– I disse tider kan det lyde simpelt, når jeg siger, at to af vores vigtigste marketingkanaler er Facebook og nyhedsbreve. Men sandheden er, at vi så et hul i markedet, som vores konkurrenter ikke var gode til at udnytte, forklarer Frederik Tychosen. Han tilføjer:
– Og så arbejder vi ganske enkelt altid benhårdt på at skabe godt indhold, som trækker kunder ind på shoppen. Det virker; Facebooksiden vokser støt, og vi har over 30.000 modtagere af nyhedsbrevet, hvilket er markant højere end vores nærmeste konkurrenter. Leads fra de to kanaler står for en meget stor del vores omsætning, hvilket vi er meget tilfredse med.
Passiv marketing sikrer tre millioner i omsætning
Hvor Frederik Tychosen og hans folk selv står for udsendelsen af nyhedsbrevene og for markedsføringen på Facebook, ligger ansvaret for det tredje succesfulde marketingben helt uden for virksomheden hos affiliate marketingvirksomheden, Daisycon, som sender kunder til webshoppen ved hjælp af affiliate links fra udvalgte medier og hos influencers fra bureauets nationale og internationale netværk.
Daisycon blev i første omgang hyret ind til en prøveperiode, men resultaterne har været så gode, at Totteland allerede har valgt at forlænge det eksklusive samarbejde til en længerevarende aftale.”
– Jeg havde et godt kendskab til affiliate marketing i forvejen, og det var derfor en no-brainer, da Daisycon kontaktede os. Indtil videre regner vi med en årsomsætning på omtrent tre millioner genereret alene fra affiliate links. Det er vel at mærke en service, som kører fuldstændig passivt ved siden af vores daglige arbejde, hvilket åbenlyst er en kæmpe gevinst, siger Frederik Tychosen, som også fortæller, at planen er at Daisycon skal hjælpe Totteland med at ekspandere til udlandet inden for en kort årrække.