”Vores ambition er, at alle vores produkter skal være “reparerbare” og så har vi et ønske om at gøre det nemmere for vores kunder at træffe miljørigtige valg.
Et skridt i denne retning er, at vi nu lancerer Fairphone 3+ online. Som navnet indikerer, er denne telefon tiltænkt de mange kunder, der kærer sig om miljø og bæredygtig produktion”, siger adm. direktør Peder Stedal.
Den nye model Fairphone 3+ repræsenterer en helt ny måde at producere smartphones på. Telefonen kan nemt repareres og dele kan udskiftes. Allan Olderkjær, Sales Manager Telecom i Elgiganten, forklarer: ”Faktisk fungerer det lidt efter samme princip som LEGO, hvor dele kan udskiftes med nye. Det betyder også, at kunder, der allerede ejer en Faiphone 3, ikke behøver at købe en ny model. Det er nok at udskifte kameraløsningen, hvilket er nemt at gøre selv, så har man den nyeste version.”
Teknologiske fremskridt gør jagten på den næste teknologiske revolutionerende opdagelse mere intensiv end nogensinde, men faktum er, at der sjældent er sket noget revolutionerende fra den ene model lanceres til den næste. Ikke desto mindre sælges der årligt 1,4 milliarder telefoner på verdensplan og langt de fleste forbrugere erstatter ellers helt velfungerende telefoner, når de vælger at købe ny telefon. I gennemsnit har en telefon således en levetid på 2,7 år. Denne form for køb-og-smid-væk tankegang har konsekvenser for vores klimaaftryk.
I Danmark bruger vi mange timer hver dag i selskab med vores smartphone: vi læser nyheder, streamer serier eller chatter med venner i toget på vej til arbejde, vi lytter til musik eller podcasts under madlavningen og vi benytter apps til at tracke vores træningsaktivitet når vi er på farten eller i fitnesscenteret. Med andre ord er vi blevet storforbrugere af mobiltelefoner.
Stigende efterspørgsel på miljøvenlige alternativer
”Hele 96% af den danske befolkning ejer en mobiltelefon og mere end 88 % ejer en smartphone. Det gør Danmark til det land i verden, med flest smartphone-ejere og derfor kan et alternativ som Fairphone være med til at gøre en forskel. Det er en telefon, vi kan se tiltaler vores kunder, som vi oplever i stigende grad efterspørger mere miljørigtige og ”grønne” produkter”, fortæller Peder Stedal.
Elgiganten vil gerne være med til at gøre det nemmere både at reparere og benytte elektroniske produkter så længe som muligt. Ved ikke at udskifte sin Fairphone 3 – eller anden smartphone – mellem 5 og 7 år og udelukkende udskifte med nye dele, vil man ifølge Fairphones vurdering kunne nedbringes sit klimaaftryk med 28-42%.