Untitled 4
Hjem EFTER ARBEJDE Mynewsdesk sætter den svenske fjeldby Lofsdalen på landkortet

Mynewsdesk sætter den svenske fjeldby Lofsdalen på landkortet

Af Redaktionen

En gennemtænkt indholdsstrategi bidrog til, at Destination Lofsdalen satte nye rekorder sidste år – aldrig før har så mange mennesker besøgt denne fjeldby i Jämtland.

Det skete på trods af, at stort set al markedsføring udføres af en enkelt person med Mynewsdesk som sit primære værktøj.

Lofsdalen er en landsby i det sydlige Jämtland med blot 180 indbyggere. Alligevel fik byen stor opmærksomhed sidste år – i høj grad takket være Lotta Anestedt, der i næsten to år har været direktør og marketingchef for Destination Lofsdalen. Selvom organisationens primære opgave er formidling af boliger i byen, spænder markedsføringsarbejdet bredt – noget, som Lotta har drevet, siden hun tiltrådte.
“For at vi kan sælge boliger, skal folk ønske at komme hertil. Så fokus i vores kommunikation er ikke vores boliger, men destinationsmarkedsføring med det mål, at flere skal opdage Lofsdalen,” fortæller Lotta Anestedt.

Vender de små forhold til sin fordel
Om foråret og sommeren kan de besøgende cykle, vandre og fiske, mens vinterens primære aktiviteter er ture på ski og snescooter. Destination Lofsdalens kommunikation følger årstiderne både med hensyn til indhold og udgivelsesfrekvens; i lavsæsonen er der mere stille, mens højsæson betyder flere publiceringer om ugen både via Mynewsdesk og sociale medier. Foreløbig har Lotta stået for det meste af markedsføringen selv, men nu har hun rekrutteret en marketingkoordinator for at kunne intensivere aktiviteterne. For hende er de små forhold både en fordel og en udfordring.

Untitled 4“Jeg arbejdede som marketingchef i en større hotelkæde i flere år, hvor vi var et større team og kunne producere mere. Nu er der jo nogle begrænsninger, når man ikke er flere, men hvis du er nogenlunde struktureret, er Mynewsdesks platform så let at bruge, at det alligevel er muligt at publicere med en høj frekvens. Desuden kan jeg være hurtigere nu, hvor jeg gør meget selv; nogle gange er inspirationen der, og så kan jeg offentliggøre en pressemeddelelse samme dag, som jeg får idéen,” forklarer Lotta Anestedt og tilføjer: “Lofsdalen er i en positiv udvikling, og vi er mange, som udfører et stort arbejde, og det gør, at jeg har nyheder at kommunikere.”

Fra nyhedsrummet til landsdækkende medier
Lotta skrev sin mest succesfulde pressemeddelelse til dato i januar, efter at hun havde bemærket, at mange valgte at arbejde fra Lofsdalen, da kontorerne var lukkede under pandemien. Da pressemeddelelsen var blevet offentliggjort i Destination Lofsdalens presserum hos Mynewsdesk, gik det hele meget hurtigt; den næste dag meldte lokalradioen sig, og indslaget blev senere hentet af Expressen. Det viste sig dog, at nyheden skulle nå længere end det. Et par dage senere valgte SVT’s program “Morgonsoffan” at lave et ti minutter langt indslag fra Lofsdalen, hvor de viste smukke billeder fra fjeldet til seere fra hele Sverige.
“Det var helt utroligt og virkelig godt for os. Vi er nu der, hvor større fjelddestinationer var for et par årtier siden, og for os handler det mest om at få andre til at få øjnene op for os. Så opmærksomhed i landsdækkende medier er uvurderligt, og det er fantastisk, at en pressemeddelelse kan give sådanne ringe i vandet,” mener direktøren.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>