Efter tre års faldende væksttal for salg af smartphones, ses der en stigning på 6 pct. efterspørgsel i første kvartal af 2024.
Økonomisk usikkerhed og skyggen fra COVID-19 har holdt forbrugerne tilbage, men AI og nye 5G-funktioner peger på et comeback og nye forbrugermønstre.
Ifølge Ericssons landechef i Danmark er det også godt nyt for det danske 5G-økosystem.
Økonomisk usikkerhed og bæredygtighed har været blandt årsagerne til, at forbrugerne har været tilbageholdende med at udskifte deres smartphones siden 2021. Men i første kvartal af 2024 er der atter sket en stigning i smartphone-salget på 6 pct., og det sker samtidig med udviklingen og tilgængeligheden af kunstig intelligens i smartphones øges, samt at nye 5G-modeller stormer frem. Det fremgår af Ericsson Mobility Report, der analyserer 5G-markedet globalt.
Ifølge Niclas Backlund, Ericssons landechef i Danmark, viser rapporten, at der fortsat sker en stor udvikling inden for 5G, der i stigende grad konkurrerer direkte med de eksisterende kabel- og fiberløsninger.
“Vores nye rapport tager temperaturen på det globale 5G-landskab og viser, hvordan væksten i smartphone-salget er sammenfaldende med udrulningen af nye AI-teknologier og 5G-modeller. Fra et dansk perspektiv er den vigtige historie, at selskaberne, der udgør fundamentet for vores 5G-netværk, er blevet endnu bedre til at indarbejde 5G i deres tjenester, så det i stigende grad konkurrerer direkte med den eksisterende kabel- og fiberinfrastruktur,” siger Niclas Backlund.
Ifølge rapporten fortsætter udbredelsen af 5G-teknologi ufortrødent på tværs af alle regioner, mens 5G blot udgjorde 25 pct. af trafik på globale mobilnetværk i slutningen af 2023, forventes 5G at udgøre hele 75 pct. i 2029.
Utålmodige forbrugere bliver hørt
Ifølge data, citeret i rapporten, har 5G-udrulningen forkortet den tid det tager, fra man trykker på et ikon, til at indholdet afspilles, så det i dag tager under 1,5 sekunder for 97 pct. af brugere. Det gør sig gældende for brugere af 5G i det mellemste frekvensbånd fra 2-6 GHz, der er det mest udbredte del af spektret til brug af forbrugere.
“Mange virksomheder oplever en stigende utålmodighed blandt forbrugere – og for mange er der en forventning om, at man skal kunne tilgå digitalt indhold med det samme. Rapporten viser, at 5G-teknologien på det punkt er ved at komme særligt den unge, utålmodige generation i møde,” siger Niclas Backlund.
Vesteuropas 5G halter fortsat bagefter – trods vækst
Selvom 5G-udrulningen i Vesteuropa fortsat lakker bagefter flere andre markeder, fx Nordamerika, betyder det ikke, at tingene står stille. Således steg antallet af
5G-abonnementer fra 72 mio. til 143 mio. fra 2022 til udgangen af 2023. Ifølge rapporten, forventes der at være 480 mio. 5G-abonnementer i Vesteuropa ved udgangen af 2029, hvilket repræsenterer 86 pct. af befolkningen.