Telenor-koncernen offentliggør i dag resultatet for første kvartal 2022, som har budt på kundetilvækst og stabil indtjening i et kvartal præget af stigende usikkerhed.
Telenor Danmark lukker første kvartal af 2022 med en omsætning på 986 mio. kr. og en EBITDA-indtjening på 263 mio. kr., som er på niveau med samme kvartal sidste år. Indtjeningsgraden ligger ligeledes stabilt på 26,6 %.
”Vi fortsætter med at levere på vores strategi om at skabe en mere klar position i markedet og mere værdi for kunderne.
Vi ser bl.a., at opfattelsen af Telenor som leverandør af digital tryghed stiger, og at kunderne sætter stor pris på services som NetSikker og Skærmskift og en kundeservice med lange åbningstider,” siger Lars Thomsen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark, og fortsætter:
”Vi er lykkedes med at øge både omsætning og kundebase, og det ville normalt vise sig som flot vækst på bundlinjen. Når det ikke gør det, skyldes det i høj grad de stigende elpriser, som øger udgiften til at drive vores netværk. Vi kigger ind i et år præget af ustabilitet og udfordrede forsyningskæder. Derfor bliver vores stærke organisation og vores evne til at samarbejde, eksekvere og holde fokus på kunderne og de langsigtede mål et afgørende parameter i den kommende tid.”
Telenor er i fuld gang med en omfattende modernisering af 4G og udrulning af 5G i selskabets landsdækkende mobilnetværk, der består af cirka 4.200 mastepositioner. Foreløbig er knap 1.200 mastepositioner blevet opgraderet til 5G, og Telenor forventer at have opgraderet i alt 2.400 inden udgangen af året. Dermed vil langt størstedelen af danskerne have adgang til 5G på Telenors netværk.
Vækst i erhvervsforretningen
Telenor går 8.000 mobilkunder og 2.000 bredbåndskunder frem i kvartalet og har dermed aktuelt en kundebase på 1.654.000 mobilkunder og 116.000 bredbåndskunder. Også Telenors erhvervsforretning har haft vind i sejlene i årets første kvartal, hvor man har budt flere større virksomheder og offentlige kunder velkommen.
”Vi oplever, at kunderne vælger os til både på grund af vores digitale selvbetjening og vores konstante fokus på deres behov – fra den indledende dialog til den løbende service og rådgivning. Det er vi ret stolte af. Derudover er vi godt i gang med at bevæge os ind på nye forretningsområder, hvor vi kan skabe endnu mere værdi og tryghed for vores kunder, end vi allerede gør i dag. Det gælder bl.a. inden for sikkerhed, både i forhold til netværk, udstyr og brugeradfærd, som i en usikker tid er blevet ekstra relevant,” siger Lars Thomsen fra Telenor.
Telenor Erhverv har bl.a. lanceret private netværk som nyt forretningsområde og kunne for nyligt offentliggøre et nyt samarbejde med robotvirksomheden MiR. Det nye samarbejde gør det muligt for produktionsvirksomheder at koble deres robotter direkte på Telenors netværk som et mere sikkert og effektivt alternativ til de wi-fi-forbindelser, som mange bruger i dag.