[KRØNIKE] Detailhandlen er blevet hårdt ramt af den aktuelle krise, og IT-teams, der supporterer de kæmpende virksomheder, skal nu skifte til vedligeholdelse af kritisk infrastrukturer, der understøtter de der arbejder hjemmefra, og gør det muligt for online-modeller at køre effektivt.
Og der er en stigende efterspørgsel efter at opbevare, få adgang til og beskytte – men også at vokse – på baggrund af efterspørgsel baseret på antallet af personer, der arbejder et andet sted end i virksomheden samt shoppere. Da computerbehovet her næsten udelukkende er virtualiseret (og derfor let skalerbar), er flaskehalsen flyttet til datainfrastrukturen, da data har flere fysiske egenskaber (kapacitet, læse og skrivehandlinger, der skal flytte data rundt).
Udfordringen med at øge kapaciteten til datainfrastruktur kan ændre indkøbsprocesserne for evigt. Lange RFP-gennemgange og lange implementeringsprocesser er ikke længere en luksus man kan tillade sig. Det stigende pres på virksomhederne i forhold til at reagere på hurtigt skiftende salgs- og arbejdsmiljøer kræver, at nye tjenester oprettes med kort varsel, og eksisterende onlinetjenester skal vokse i takt.
Der er tre vigtige måder, hvorpå IT kan hjælpe detailhandlere med at tilpasse sig det ‘nye normale’.
Levér fleksibilitet: Den arkitektur, der leveres i it-miljøet, skal være mindre rigid, så detailhandlerne ikke længere behøver at føle sig forpligtet til at tage en ‘one-size-fits all’ -pakke. Det er vanskeligt at forudsige den krævede kapacitet på alle tidspunkter, og forretningsenheder har brug for muligheden for at skalere hurtigt. Derfor er det vigtigt, at leverandørerne gør det muligt for detailhandlerne at benytte sig af det de har brug for, når de har brug for det. Hvilket også betyder, at de kan betale for kapaciteten, som den bliver brugt – ikke på forhånd. Lige så vigtigt er det at kunne bruge midlertidig kapacitet uden at skulle forpligte sig til større køb, for at muliggøre eksperimentering med nye forretningstjenester. At levere fleksibilitet i kommercielle modeller er nu blevet forretningskritisk.
Garanti for tilgængelighed: Detailhandlere opererer i et højrisikomiljø, hvor forbrugerne hurtigt opgiver og forlader et ikke-responsivt e-handelssted. IT-teams skal opbygge ‘Always On’-infrastrukturer, der ikke kun giver et marketing-løfte om oppetid, men også giver klare økonomiske sanktioner overfor leverandørerne, når de ikke lever op til dette løfte. Der bør være et krav til leverandørerne om at demonstrere, hvordan deres system kan fortsætte med at fungere i dagevis uagtet fejltype, indtil en tekniker kan ankomme til stedet med den nødvendige reservedel, der under COVID-19 kan sidde fast i tolden længere end normalt. Men det gælder også normalt: Hvordan giver arkitekturen højere modstandsdygtighed overfor forstyrrelser i kundeservicen, selvom en komponent fejler.
Fokus på enkelhed: Tidspres og personalemangel betyder, at jo lettere datainfrastruktur er at installere, gøre operationel og vedligeholde, jo bedre. En afgørende måde at opnå enkelhed på er at minimere antallet af lag og værktøj som teknologien kræver. Brug af engangsløsninger, der kun tjener et formål, eller af mindre løsninger, der kræver mange enheder med den samme teknologi for at opnå volumen, fungerer ikke længere og bremser kritiske processer som automatisering, selvbetjening , hurtigere time-to-market med mere.
Det er tid til at stille krav til leverandørerne, for detailhandlens overlevelse, kan ende med at afhænge af fleksibilitet i forhold til kapacitet og til effektive pay-as-you-go storageløsninger.
Af: Eran Brown, EMEA CTO, Infinidat