Er vi besat af syntes godt om og følgere?
Hjem KRØNIKE Er vi besat af syntes godt om og følgere?

Er vi besat af syntes godt om og følgere?

Af Redaktionen

[Krønike) De sociale mediers udbredelse på tværs af alle aldre, har påvirket den moderne adfærd, og i en verden domineret af digital kultur, udvikler mennesket i øjeblikket vaner på de sociale medier, som kan gavne og skade deres mentale helbred.

Pandemien har tvunget den digitale kultur til at udvikle sig yderligere.

Den har på mange måder defineret, hvordan vi som brugere af de sociale medier søger opmærksomhed online. Vi har været lukket inde i måneder og hermed har vores adfærd – både online og offline ændret sig.

Image-fokuserede platforme og deres likes-søgende adfærd de promovere, har en skadelige effekt på vores mentale velbefindende. Undersøgelser har vist at brugen af sociale medier er afhængighedsdannende og kan have en skadelig virkning på de unges mentale sundhed. Vi lever i en verden, hvor det forventes at vi fremstiller en kurateret version af os selv. Brugerne risikerer at blive besat at at finde måder at opnå den perfekt livsstil, for at få de likes og den opmærksomheden de hungrer efter. For at kunne bryde deres afhængighed for likes og online tilfredsstillelse, skal hele samfundet være gjort opmærksom på hvad der sker og bør arbejde på det. Balancen mellem den virtuelle verden og virkeligheden skal revideres og fremmes på de sociale platforme for brugernes velbefindende.

Psykologien bag vores trang til at få “likes”

Er vi besat af syntes godt om og følgere?“Likes” på sociale medier er blevet en hurtig måde at kommunikere med andre og signalere vores accept og godkendelse med et enkelt klik. Undersøgelser har forsøgt at finde ud af, hvordan vores hjerne fungere og hvad der sker, når vi deltager i disse aktiviteter. Som mennesker deler vi en medfødt trang til at komme i kontakt med andre og fordi vi er sociale væsener, har vi altid søgt anderkendelse fra vores jævnaldrende.

Ifølge en artikel af Harvard University forsker Trevor Haynes, associerer vores hjerne, når vi får et like på de sociale medier, det med en rar opelvelse og frigiver et “feel-good”-hormon kaldet dopamin.

Det er også det som vi oplever når vi spiser vores yndlingsretter eller åbner den gode flaske vin, hvilket forklarer, hvorfor vi gang på gang søger den følelse. Det er også derfor at det kan føre til en afhængighed hos nogle. Yderligere forskning har også vist, at det at give og modtage likes, aktiverer belønningsrelaterede dele af vores hjerne. Denne positive anerkendelse er den samme følelse vi får når vi træner eller opnår et mål vi har fastsat, hvilket igen understreger hvordan disse handlinger på sociale platforme kan aktiverer følelsen af bekræftelse.

Det er nyttigt at være opmærksom på årsagerne bag “suset”. At modtage positive meddelelser fra andre er en del af de elementer, der gør os menneskelige, sammen med vores afhængighed, ønsker, bekymringer og glæder. Med 1,13 trilliarder likes på Facebook siden lanceringen i 2004, dvs. 4,5 milliarder hver dag og 3,125.000 nye likes i minuttet, er det let at føle sig tvunget til at sammenligne vores tal med andres, og hvis vi ikke får lige så mange, kan vi føle os utilstrækkelige. Det er vigtigt, at brugerne og de sociale medieplatforme tager skridt nu for at sikre, at vi ikke bliver alt for afhængige af bekræftelse fra de virtuelle verdener, som vi har skabt.

Selfie-esteem – Bevar følelsen af dig selv i en virtuel verden

I takt med at brugen af de sociale medier stiger på tværs af alle aldre, skal vi forsøge at sikre at vi ikke erstatter virkelighedens præstationer med den virtuelle illusion om selvværd. Der er tusinder af måder at udtrykke sin lykke på de sociale meder, men færre til at udtrykke ens nederlag. Der skal arbejdes på at huske på, at folk kun viser dig det de vil have du ser, og det meste af hvad vi ser på disse platforme er ikke en sand afspejling af det virkelige liv.

Sociale platforme har pligt til at opmuntre brugere til at præsentere en autentisk version af dem selv og tilbyde platforme, hvor brugere kan dele autentisk indhold, uden at skulle bekymre sig om hvordan det vil blive modtaget. Der er også simple skridt, brugere kan tage for at fjerne følelsen af “at gå glip af noget” og andre negative effekter der kommer af at konstant tjekke sin telefon. Pause eller slå notifikationer fra, vil give dig et pusterum fra vibrationerne og folk der ikke følger dig længere som giver dig følelsen af lavt selvværd, eller skjule deres profil fra dit feed, vil hjælpe med at stoppe selvdestruktiv adfærd, som jalousi og vrede. Brugere skal ikke tilføje mere pres til dem selv, ved at antage at nøglen er at lave en kold tyrker, eller forlade deres telefon for evigt, tværtimod. Ved at ændre din mentalitet til noget mere positivt og give dig selv en pause, vil hjælpe med at fremme de positive handlinger og valg.

Livet uden likes – At tage de sociale medier tilbage til det grundlæggende

Det ser ud til, at de sociale medier handler mere om at like og blive liket, end et sted hvor man skabe ægte forbindelser og dele informationer, hvilket efter sigende skulle være det oprindelige formål med disse platforme. For at bryde afhængigheden til likes, skal samfundet arbejde sammen, om at finde en sund balance mellem det virtuelle og virkeligheden og det bliver nødt til at blive promoveres gennem de sociale platforme, for at sikre at vi gør det på en sund og sikker måde.

Er vi besat af syntes godt om og følgere?

Sacha Lazimi, CEO og medstifter af Yubo

Vi ser en stigning i efterspørgslen for sociale rum, som man kan bruge til at skabe meningsfulde forbindelser, især blandt generation Z og millennialgenerationerne, der er vokset op som nogle af de første digitale indfødte, og hungrer nu efter ægte online interaktioner, uden presset af likes. Dette er derfor vi har designet Yubo, et sted for generation Z, hvor de kan socialisere online på en autentisk måde, samtidig med at de få en platform hvor de styrke deres stemmer, fri for influnencers, likes og reklamer.  Yubo er en livestreaming platform, hvor vi stræber efter at skabe et sted, hvor brugerne kan knytte bånd over fælles interesser.

Vi tillader ikke at brugerne at “like” indhold. Faktisk, har vi ikke varigt indhold på vores platform. I stedet skal brugerne fokusere på at skabe venskaber – ikke følgere – med folk de har mødt gennem vores platform.

Vores digitale værktøjer, skal være steder, hvor vi kan udtrykke os selv på positive og sunde måder. Vi forsøger gennem handling at brige de sociale medier tilbage til det grundlæggende. Vi vil forsøge at forme den måde vi mødes med andre på og danne relationer med os selv i mange år fremover.

Af: Sacha Lazimi, CEO og medstifter af Yubo

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>