Nordiske virksomheder bagud med generativ AI
Hjem AI Nordiske virksomheder bagud med generativ AI

Nordiske virksomheder bagud med generativ AI

Af Redaktionen

For virksomheder, der formår at bruge generativ AI på en intelligent måde, er potentialet for den nye og bemærkelsesværdige teknologi stort.

Dette konstateres i en ny undersøgelse fra LTIMindtree.

For nordiske virksomheder handler det dog om at træde op, hvis de ikke vil sakke bagud. “USA fører an, når det kommer til at skabe nye indtægter,” siger Tom Christensen fra LTIMindtree. 

 I en omfattende undersøgelse fremhæver LTIMindtree de ændringer, som amerikanske, britiske, europæiske og nordiske virksomheder står overfor. Derudover ser den på mulige fremtidsscenarier samt udfordringer og succesfaktorer i de kommende årtier. 

 Undersøgelsen blev gennemført i august 2023 og går under navnet “The State of Generative AI Adoption”. 

 Det fastslås, at organisationer, der effektivt tilpasser og optimerer mennesker, processer og teknologi, er bedre rustet til succes. 

 Er generativ AI kun for højt kvalificerede individer eller for alle ansatte i den private og offentlige sektor? 

 I dag er coaching ikke længere eksklusivt for topchefer; det er tilgængeligt for alle gennem en digital kollega, der kan optimere, hjælpe og støtte individer med at nå deres mål. 

 I den første artikel talte vi om chatbot-eksemplet, men forestil dig nu, at du bruger en digital kollega til at give en online dialogguide til en supportagent, mens de rådgiver kunder. Her er den største forskel mellem højt kvalificerede og mindre kvalificerede deres vilje til at bruge tid på at træne med den digitale kollega. 

 Markedet bevæger sig meget hurtigt, og der er opstået et behov for et økosystem af partnere for at kunne implementere strategier på dette område og for at organisationer kan komme hurtigt i gang og forblive agile, innovative og konkurrencedygtige. 

 En interessant konklusion i undersøgelsen er, at forskellige lande og regioner er nået forskellige langt. I USA er udviklingen længere fremme end f.eks. i Norden. 

AI-revolutionen: Generativ AI - Hemmeligheden bag succesfulde virksomheder

Tom Christensen

 – Implementeringen sker i forskellige hastigheder. Mens USA er gået ud over optimering og nu fører an i udviklingen af nye indtægtskilder, så ligger de nordiske lande bagud og fokuserer på optimering og at imødegå udfordringer inden for teknisk infrastruktur, siger Tom Christensen, ansvarlig for Thought Leadership hos LTIMindtree. 

 Ifølge Tom Christensen er den afgørende succesfaktor for USA adgangen til kompetencer. Når nordiske virksomheder skal begynde at skalere denne teknologi op, vil der opstå et stort behov for kompetencer og ekspertise inden for AI. Dette vil blive en stor udfordring. 

 Derfor er der også et stort behov for at opbygge et økosystem af partnere. 

 Undersøgelsen fastslår også, at potentialet for denne teknologi er meget stort – for dem, der formår at udnytte den. Der er mulighed for at optimere mange processer i virksomheder, lige fra den daglige it-support til leverandørkæden. Men teknologien kan også bruges til at forbedre brugeroplevelser og til at effektivisere omkostninger. 

 Hvad er så generativ AI? spørger man i undersøgelsen. Traditionel AI er designet til at udføre specifikke opgaver ved hjælp af foruddefinerede regler og mønstre. Generativ AI har imidlertid ikke disse begrænsninger, da den teknologi aktivt kan generere helt nye data, der ligner menneskeskabt indhold. 

 Den kan bruges til at skabe indhold til nyhedsbreve, marketingkampagner, e-mails, musik, billeder og til kodning for applikationsudvikling. 

 Selvom AI er blevet et værdifuldt værktøj og en uvurderlig del af mange virksomheder, må vi indse, at de fleste nordiske virksomheder blev overraskede, da GenAI blev tilgængelig. Det var primært den private bruger, der begyndte at eksperimentere med teknologien i 2023. 

 Dette kan blive dyrt for virksomhederne i form af omkostningsoptimering og forringet konkurrenceevne, hvilket har ført til øget interesse for området. 

 – Generativ AI har potentialet til at automatisere arbejdsaktiviteter, som i øjeblikket udgør 60 til 70 procent af medarbejdernes tid. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis halvdelen af dagens arbejdsaktiviteter er automatiserede ved år 2035, siger Tom Christensen. 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>