Inflation og krise presser danskerne på økonomien.
Det øger interessen for nye typer af virksomheder.
I ejendomsmæglerbranchen accepterer kunderne ikke længere store salærer, men vil have value for money.
Rekordhøj inflation og stigende priser på alt fra energi og brændstof til fødevarer afspejles tydeligt i danskernes forbrug.
Købekraften er dalende, og i mange brancher oplever man, at forbrugerne ikke længere er villige til at betale for de samme ydelser, som vi var for bare få år siden.
– Når krisen kradser, overvejer kunderne grundigt, hvad de får ud af det enkelte produkt eller den enkelte service – de tænker de sig mere om. Samtidig åbner det muligheder for, at nye ydelser og forretningsmodeller kan komme ind og disrupte en lang række brancher, siger Kristian J. Sund, der er professor i strategisk ledelse på RUC.
– Inden for blandt andet banksektoren, bilindustrien og forsikrings- og ejendomsmæglerbranchen køber man typisk et sammensat produkt. Den sammensætning ændrer sig i retning af, at kunden vil tænke mere over, hvad den enkelte del af pakken koster, og hvilke fordele der kommer ud af det, fortsætter han.
Forbrugerne er blevet mere prisbevidste
På boligmarkedet, der i starten af 2022 var rødglødende, men siden er stilnet af, har kunderne tydeligt ændret adfærd. Det fortæller Sebastian Beres, der er stifter og direktør i ejendomsmæglerkæden Brikk.
– I takt med at boligmarkedet er faldet til ro, så fokuserer boligsælgerne mere på, hvad de får ud i sidste ende. Betaler man 50.000 mindre for mæglerydelsen, kan man sætte sin bolig til salg for 50.000 mindre og alligevel få det same beløb ud ved salg. Derfor er sælgerne også blevet mere prisbevidste, og vi oplever, at de i langt højere grad end tidligere efterspørger gennemsigtighed og vil vide præcist, hvad de får for pengene, siger Sebastian Beres.
Ifølge professor Kristian J. Sund fra RUC har forretningsmodeller med fokus på lave priser i øjeblikket en fordel.
– I det økonomiske klima vi er i lige nu, vil kunderne formentlig sammenligne mæglerne med hinanden i højere grad. De ejendomsmæglere, som opererer med en low cost-strategi, vil opleve, at det er lettere at navigere i markedet, siger han.
Den vurdering deles af ejendomsmægleren, der har været i stand til at tiltrække kunder ved netop at holde omkostningerne nede.
– Vi har lokale mæglere over hele landet, men fordi vi har fravalgt en fordyrende franchisestruktur, som ellers er almindeligt i branchen, får man samme serviceniveau hos os, som ved mæglere, hvor man skal betale langt mere. Samtidig har vi gjort det gennemskueligt, hvad man som kunde betaler for, og det bliver rigtig godt modtaget, siger Sebastian Beres.
For nylig købte Coop gennem Coop Invest knap ti procent af mæglerkæden Brikk, som inden udgangen af 2025 har som mål at være landets største.