Når danskere, svenskere og nordmænd vil på ferie, bliver rejsen bestilt over nettet.
Svimlende summer bliver overført for at få en oplevelse under varme himmelstrøg, og det hele sker med ganske få klik.
Danskere, nordmænd og svenskere bestiller rejser på nettet som aldrig før. Faktisk er rejser den kategori, skandinaverne bruger flest penge på, når de handler på nettet. Det viser DIBS årsrapport om nordic e-commerce. Danskerne bruger omkring hver fjerde krone i nethandlen på rejser og transport. Og en stor del af rejsebudgettet går til pakkerejser, hvor alt fra fly og hotel til oplevelser er samlet, og bliver bestilt på rejseselskabernes hjemmesider. I mange tilfælde står der både 100.000 og 200.000 kroner i betalingsvinduet, når skandinaver køber rejsen hjemme fra sofaen.
Danskerne hev betalingskortet frem hele 15,2 millioner gange i 2018 for at bruge 33,3 milliarder DKK på rejser online, mens nordmændene brugte 29,2 milliarder NOK. Svenskerne, som i det hele taget bruger store beløber online, ligger helt i top i Skandinavien. I 2018 brugte svenskerne hele 113 milliarder SEK på køb af rejser online.
Det skal være nemt at bestille en rejse
Rejsebureauet Check Point Travel, som i 23 år har specialiseret sig i at sammensætte rejser til blandt andet USA, Cuba, Sri Lanka, Thailand, Canada, Vietnam og Bali, bekræfter tendensen:
“En meget stor del af vore rejser bliver i dag bestilt på hjemmesiden. Kunderne træffer deres beslutning ud fra den information og de billeder, der er tilgængelige. Og så har andre kunders anmeldelser af vore rejser naturligvis også en betydning for deres valg. Hvis kunderne har spørgsmål til en rejse, så bruger de meget ofte vores chat, hvor de kan få et hurtigt svar, mens de sidder ved skærmen og ser på rejsen,” fortæller bureauchef Henrik Særmark-Thomsen, der for snart 10 år siden tog de første skridt i retning af online-salg af oversøiske pakkerejser.
Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø er der god grund til, at vi bruger så mange penge på rejser. Hun mener, at rejsen er et aktivt modsvar til de daglige rutiner, og særligt pakkerejser gør, at man ikke også skal spekulere over ferieplanlægningen, men i stedet sætter sin lid til rejseselskabernes kreativitet: “Tid er det mest dyrebare, vi har, så vi vil ikke spilde den på bøvl, når vi endelig har ferie. Vi gør os umage med at finde aktiviteter, så vi ved, hvad vi skal, og kan glæde os. Det skal helst være unikt. Derfor er trenden også, at vi selv søger efter rejser, men når det gælder dyre rejser, vil man gerne have rådgivning. Jo større en investering, jo mindre plads er der til fejl og spild.”
Rejser er en investering i os selv
Fremtidsforskeren peger på, at vi lever i en tid, hvor vi er så godt med økonomisk, at det ikke kan betale sig at spare op, fordi renten er så lav.
”Der er mere ROI (return of investment, red.) i oplevelser. Når vi skal købe noget, der
psykologisk sætter sig, så er det rejsen og ikke bare en ny sofa,” siger fremtidsforskeren, der er partner i Future Navigator og fortsætter: “Rejsen skal være en helhed, hvor vi ikke bare inspireres, men transformeres. Den ydre rejse skal kombineres med en indre rejse, hvor hele familien har nærvær og samvær. Det er et modsvar til alt det, der ikke er tid til i en travl hverdag. Rejsen er en pause, uanset om man besøger en indisk massør, tager på cykelkrydstogt eller får et kursus i vegansk madlavning. På den måde er rejsen ikke bare en destination, men noget der også skal flytte os. Så vi tænker ikke kun på, hvor vi skal hen, men hvad det skal gøre ved os. Det er ikke længere bare nok, at ‘I was there’, nej, det skal give et psykisk, fysisk og socialt boost.”
Netop her spiller de sociale medier en væsentlig rolle, bemærker hun:
“Verden er blevet langt mindre med nettet, og vi bruger det til at spejle vores drømme. Vi ser i øjeblikket en global lemmingeffekt, hvor vi får inspiration fra hinanden. Derfor vil alle til det ene rejsemål den ene dag, og et nyt den næste dag. Vi er blevet græshopper, som spejler os i hinandens oplevelser. Vi rejser først virtuelt og så i virkeligheden. Det gør os langt mere eksperimenterende end tidligere.”
Online salg betyder bedre priser
På baggrund af de positive erfaringer med online salg af store ferierejser i Danmark, åbner Check Point Travel om kort tid i både Sverige og Norge. Og her kan bureauets rejser udelukkende bestilles online.
”Tidligere sad vi om et bord med kataloger og talte os frem til den perfekte ferie i fællesskab. I dag kan vi tilbyde en tilsvarende service digitalt, og det er helt i tråd med kundernes ønsker og behov. Skandinaverne er trygge ved at købe rejser online – selv de store oversøiske rejser. Fordelen for kunderne er, at de kan bestille, når de har tid og lyst. Depositum skal først falde, når kunden har modtaget en endelig bekræftelse. De har en 48 timers fortrydelsesret. Og med en online-model kan vi holde omkostningerne nede og tilbyde kunderne en rigtig god rejse til en virkelig skarp pris,” forklarer Henrik Særmark-Thomsen.
I Check Point Travels webshop er Thailand det mest solgte rejsemål. Herefter følger Bali og Cuba. Rejserne er typisk på to uger og koster fra 8000 til 25.000 DKK.