På kort tid er TikTok blevet et sted for kreativitet, kultur og underholdning for de 134 millioner brugere i Europa, der hver måned besøger platformen.
Med en platform af den skala følger et betydeligt ansvar. Et af de ansvarsområder, som vi tager alvorligt, er vores overholdelse af forordningen for digitale tjenester – “DSA-forordningen” – en ny europæisk lovgivning, der er designet til at styrke sikkerheden yderligere for brugere af platforme som vores.
I løbet af de seneste 12 måneder har mere end 1.000 medarbejdere fra forskellige teams på tværs af vores virksomhed arbejdet på at gøre TikTok klar til at overholde DSA-forordningen fra dag et. I den forbindelse har vi implementeret betydelige ændringer i produktoplevelsen i overensstemmelse med de forpligtelser, der følger med at være udpeget som en ‘Very Large Online Platform’ (VLOP)
Disse omfatter nye processer og funktioner, der er designet til yderligere at forbedre gennemsigtigheden af vores tilgang til områder som reklame, indholdsmoderering og systemer til anbefalinger Vi har også etableret en ny ‘overholdelsesfunktion’ for at sikre, at vi fortsætter med at opfylde forpligtelserne i denne afgørende lovgivning om sikkerhed ift. indhold.
Et andet centralt mål for DSA-forordningen er at give brugere af digitale tjenester endnu større indsigt i det arbejde, vi gør for at holde tjenesten sikker, og give brugerne flere redskaber – og i sidste ende flere valgmuligheder – ift. deres egen oplevelse af platformen.
For at gøre det så nemt som muligt for vores fællesskab at forstå disse ændringer lancerer vi et nyt online “Safety Hub”. Dette nye sikkerhedscenter vil blive tilgængeligt på 23 forskellige europæiske sprog, hvor vores brugere kan få mere information om, hvordan vi overholder DSA-forordningen, og hvad det betyder for dem i forhold til deres TikTok-oplevelse.
Herunder er nogle af de vigtigste ændringer i overholdelsen af DSA-forordningen:
- Rapportering af ulovligt indhold:Denne ekstra rapporteringsmulighed giver brugere mulighed for at rapportere indhold (herunder reklamer), som de mener er ulovligt i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS). Alt rapporteret indhold vil blive gennemgået i forhold til vores fællesskabsregler og fjernet globalt, hvis det viser sig at overtræde vores politikker. Hvis det ikke gør det, vil vores nye dedikerede team af moderatorer og juridiske specialister vurdere, om indholdet overtræder lokal lovgivning, og adgangen til indholdet vil blive begrænset i det pågældende land. Både den bruger, der postede indholdet, og den bruger, der rapporterede det, vil blive informeret om beslutningen og begrundelsen herfor med mulighed for at appellere, hvis de er uenige.
- Populært feed: Brugere i Europa kan nu slå personalisering fra, så deres ’For You’- og ’LIVE’-feeds i stedet anbefaler både relevante lokale og ‘populære’ globale videoer i stedet for indhold baseret på deres personlige interesser. På samme måde vil brugerne, når de bruger ikke-personaliseret søgning, se resultater, der består af populært indhold fra deres region og på deres foretrukne sprog. Brugernes ’Following’- og ’Friends’-feeds vil kun vise de creators, de følger, i kronologisk rækkefølge. Denne funktion kommer som tillæg til eksisterende tilpasningsmuligheder som fx ‘Refresh’, der viser populære videoer, som hvis brugeren lige havde tilmeldt sig TikTok, og ‘Why this video’, der giver brugeren mulighed for at tjekke, hvorfor de ser en bestemt video i deres feed.
- Kommercielt indholdsbibliotek:Denne søgbare database indeholder information om betalte annoncer på TikTok og annoncens metadata – såsom annoncens cretaor, datoer for annoncens visning og de vigtigste parametre, der bruges til målretning af annoncen.
- API-forskningsadgang:I begyndelsen af august blev der åbnet for ansøgninger fra europæiske akademikere, der ønsker at forske i vores platform med formålet om at skabe større gennemsigtighed i indholdet på TikTok.
- Mærkning af kommercielt indhold:For at gøre det tydeligere for vores globale fællesskab, hvilket indhold der er af kommerciel karakter, tilbyder vi nu en bredere vifte af mærkninger, som enkeltpersoner og virksomheder kan tagge deres indhold med. Mulighederne for mærkning omfatter:
“annonce/sponsoreret” (indhold betalt af annoncører)
“betalt partnerskab” (et kommercielt partnerskab mellem en person og et brand)
“salgsfremmende indhold” (organisk indhold fra en person/virksomhed, der bruges til at promovere deres eget brand, produkt eller service)
- Begrænsning af personaliserede reklamer for unge under 18 år: Fra juli 2023 kan brugere i Europa i alderen 13-17 år ikke længere se personaliserede reklamer baseret på deres aktiviteter på eller uden for TikTok.
Disse ændringer understreger bredden og omfanget af DSA, men vores arbejde begynder og slutter ikke her. I overensstemmelse med DSA-forordningens retningslinjer vil vi snart offentliggøre vores første gennemsigtighedsrapport, som vil indeholde en oversigt over antallet af månedlige aktive brugere i hvert enkelt EU-medlemsland og yderligere indsigt i vores aktiviteter inden for moderering af indhold.
Arbejdet med at holde vores fællesskab sikkert er en løbende proces og gennem fortsat tæt samarbejde med industripartnere, tilsynsmyndigheder og civilsamfundet stræber vi efter at omfavne den ånd af gennemsigtighed og brugerindflydelse, som DSA-forordningen har til formål at levere til brugere i hele Europa.
Madeline Moncrieff, Director of Legal – EMEA