Vi er alle af den overbevisning, at vi er gode bilister, men vi ved også, at selv de bedste af os til tider kan begå fejl.
Nogle gange sker det, at vi bliver distraherede, stressede, døsige eller kommer i en anden tilstand, der i sidste ende påvirker vores kørsel.
Og når vi ikke er helt på toppen, kan det være nødvendigt med en hjælpende hånd.
For at nå vores vision om en fremtid uden kollisioner er vi nødt til at se på alt det, der forårsager dem. Traditionelt set har vi fokuseret på at få vores biler til bedre at forstå, hvad der sker omkring bilen, så de kan hjælpe med at beskytte personerne inde i bilen.
Men for at blive klogere på hvordan vi beskytter mennesker, er vi nødt til at gå videre og tænke nye veje – vi er nødt til at forbedre bilens forståelse af førerens tilstand.
Derfor introducerer vi vores førerforståelsessystem som standard i vores kommende fuldelektriske SUV, EX90, der afsløres den 9. november 2022. Dette interiørsensorsystem i realtid styres af et simpelt koncept: Hvis en Volvo kan forstå, når føreren ikke reagerer optimalt i forhold til kørslen, kan den gribe ind for at undgå ulykker.
Et banebrydende førerforståelsessystem
Det nye førerforståelsessystem debuterer i EX90 og supplerer dermed det avancerede eksterne sensorsystem, som ligeledes introduceres i den kommende bil.
“Vores forskning viser, at ved blot at observere hvor føreren kigger hen, og hvor ofte og hvor længe vedkommendes øjne er lukkede, kan vi fortælle meget om førerens tilstand,” siger Emma Tivesten, teknisk seniorekspert, Volvo Cars Safety Center.
“Ved at basere sine beregninger på vores forskningsresultater giver sensorsystemet vores biler mulighed for at afgøre, om førerens funktionsevne er reduceret – måske på grund af træthed, distraktion eller alkoholpåvirkning – for at kunne tilbyde ekstra assistance på den måde, der passer bedst til situationen.”
Ved hjælp af to kameraer der observerer førerens blikmønstre, vil bilen være i stand til at opfange tidlige signaler, der indikerer, om føreren ikke er helt på toppen. Ved at måle hvor meget af tiden føreren kigger på vejen forude, forstår systemet hvornår førerens øjne, og måske derfor også sind, har fokus på noget andet end kørslen.
Kigger føreren for lidt på vejen? Det kan være et tegn på, at vedkommende er distraheret visuelt, måske af sin telefon. For meget? Det kan være et tegn på kognitiv distraktion, som kan betyde, at føreren er kommet til et punkt, hvor vedkommende er så optaget af sine tanker, at det ikke længere registreres, hvad der kigges på – eller at føreren er påvirket af alkohol eller stoffer.
Bilens berøringsfølsomme rat spiller også en rolle. Det registrerer, om føreren slipper rattet og overvåger dermed stabiliteten af vedkommendes styreinput.
Ved at bruge vores patenterede algoritmer til realtidsregistrering af blikmønstre og styreadfærd vil bilen være i stand til at tage passende forholdsregler for at hjælpe føreren, når det er nødvendigt. Hjælpen kan starte med et simpelt advarselssignal, der øges i styrke i forhold til situationens alvor. Hvis føreren ikke reagerer på de stigende advarselssignaler, vil bilen være i stand til at standse sikkert langs vejsiden og advare andre trafikanter med sit katastrofeblink.
“Vi har i de sidste årtier gjort store fremskridt inden for udvendig sensorteknik takket være vores engagerede arbejde med kollisionsforebyggende systemer,” udtaler Thomas Broberg, fungerende chef for Volvo Cars Safety Centre. “Interiørsensorer er et af vores næste sikkerhedsområder. Vi vil fortsætte med at lære, udvikle og implementere nye funktioner trin for trin for at hjælpe med at forbedre sikkerheden, efterhånden som vores viden øges og modnes.”