Beskyttelse af menneskerettighederne i en tid med cyber- og informationskrig

Fejlinformation undergraver teknologiens ubegrænsede potentiale, hvor teknologien fungerer som et afgørende redskab for industrier, virksomheder og samfundet i det hele taget.

Beskyttelse af menneskerettighederne i en tid med cyber- og informationskrigI vores globale tidsalder er det næsten uundgåeligt ikke at støde på ”fake news” og dets evne til at vildlede kritisk diskurs, når det gælder begivenheder såsom valg og andre globale, aktuelle hændelser.

Når vi kombinerer fejlinformation med det faktum, at privatlivets fred konstant omdefineres i en tidsalder med overvågningskapitalisme, bliver det et minefelt, når vi skal beskytte vores data.

Der er derfor et stigende behov for og forpligtelse til, at databeskyttelse og cybersikkerhedsteknologier beskytter integriteten af vores menneskerettigheder i en tid med cyber- og informationskrig. Samtidig skal virksomheder sikre, at de håndterer data på en etisk, sikker og forsvarlig måde.

Den internationale databeskyttelsesdag giver mulighed for at udforske nogle af de teknologier, der fører an i kampen mod cyber (fejl)information, og hvordan virksomheder kan beskytte vores rettigheder som ansatte, forbrugere og borgere.

Databeskyttelse er en menneskerettighed
For nogle vil det være ukendt, at databeskyttelse er en menneskerettighed. I Europa har vi tradition for at fejre databeskyttelsesdagen, og i år markerer vi, at det er 40 år siden, at Europarådets konvention om beskyttelse af enkeltpersoner med hensyn til automatisk behandling af personoplysninger trådte i kraft.

Eller kort sagt – konvention 108: Traktaten, der gav anledning til de første EU-dækkende databeskyttelseslove, som i dag er omfattet af den generelle forordning om databeskyttelse (GDPR).

Selvom mangelfuld beskyttelse af de grundlæggende menneskerettigheder resulterer i betydelige økonomiske omkostninger og et negativt omdømme, så er det databeskyttelse – eller rettere sagt mangel på databeskyttelse – der giver anledning til stor mediebevågenhed og sensationelle overskrifter. Det har databeskyttelse og cybersikkerhedsteknologier heldigvis til formål at ændre på.

Teknologi som våben i en cyber- og informationskrig

Selvom teknologi ofte er blevet beskyldt for at gøre det muligt at sprede fejlinformation og bane vejen til cyber– og informationskrig, så er teknologi det vigtigste våben i kampen mod cyberkriminelle.

Teknologi spiller især en væsentlig rolle som et beskyttende våben mod cyberkriminelle. Ransomware er en skadelig malware, som krypterer filer og dokumenter. Det er en af ​​de mest ustyrlige og almindelige trusler, som organisationer står overfor på tværs af alle brancher og geografiske områder.

Kriminelle bruger ofte ransomware med en økonomisk bagtanke for at afpresse andre for penge. Der er dog også mange kriminelle, der opsøger produktions- og sikkerhedsfiler samt dokumenter. Ved at kryptere produktions- og sikkerhedsfiler bliver de udsatte organisationer kun efterladt med ét valg – at imødekomme de cyberkriminelles krav.

I slutningen af ​​2021 forventes de globale omkostninger som følge af ransomware-angreb at nå 20 mia. dollars, hvilket fremgår af Veeams Ransomware-undersøgelse fra 2019. Dog er de utallige krænkelser af menneskerettighederne endnu mere skadelige, da ransomware-kriminelle i stigende grad truer med at lække stjålne data.

For at bekæmpe krænkelser af menneskerettighederne – og de stigende udfordringer, der opstår ved, at cyberkriminelle allierer sig, er det vigtigt at udvikle teknologi, som kan danne sine egne alliancer. Her har Veeam sammen med en række partnere, herunder Cisco AWS, Lenovo, HP og Cloudian oprettet en ransomware-beskyttelsesalliance.

Cyberkriminelle søger altid nye og innovative måder at stjæle data på. Siden starten af COVID-19 har virksomheder ikke været de eneste, der har accelereret deres digitale forvandling – cyberangreb er nemlig steget med 250 procent fra 2019 til 2020.

Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før at samarbejde med teknologipartnere, der ikke kun prioriterer behov for datahåndtering i dag, men som også tager højde for morgendagens sikkerhedsløsninger – og som altid er et skridt foran de cyberkriminelle.

Etisk, forsvarlig og sikker behandling af data

I vores digitale tidsalder har virksomhederne et større ansvar end tidligere for at behandle data på en etisk, forsvarlig og sikker måde. Det er ikke blot en fordel eller et vigtigt punkt at have stående øverst på sin forretningsagenda. Det er en menneskeret!

Alligevel er der stadig for mange virksomheder, der utilsigtet hjælper de cyberkriminelle ved at have en mangelfuld og useriøs tilgang til deres datasikkerhed.

Selvom bøder og et negativt omdømme virker afskrækkende, er der stadig for mange databrud. Virksomheder skal tage mere ansvar for deres håndtering af databeskyttelse. Her spiller teknologi igen en afgørende rolle.

Uanset din virksomheds størrelse skal du finde en løsning, der sikrer, at datasikkerhed og kundernes krav om privatliv opfyldes. Det er ikke nok at tage en leverandørs ord for, at deres løsninger er sikre, for gode varer. Du skal hver gang lave din egen research ved at læse kundeanmeldelser og undersøge anerkendte reward-sider.

I det kommende forretningsår vil det være en kerneprioritet at opretholde kundernes tillid – der sker nok andet i verden, man kan bekymre sig om, end sin databeskyttelse.

Så at sætte sin lid til den rette teknologi kan hjælpe med at opretholde vores menneskerettigheder og være med til at tage et kæmpe skridt i kampen mod cyberkriminalitet.

Af Edwin Weijdema, Global Technologist, Produktstrategi hos Veeam