En omfattende bæredygtighedsundersøgelse blandt Bank Norwegians nordiske kunder indikerer ændret forbrugeradfærd i Norden.
Svar fra mere end 65.000 kunder i Danmark, Norge, Sverige og Finland viser et stort engagement i bæredygtighed, og at kunderne forventer mere af banken end bare et fokus på klimaet.
Bank Norwegian har spurgt kunderne, hvad der er vigtigst at prioritere i bankens bæredygtighedsarbejde. Svarene viser klare forventninger fra bevidste forbrugere – og peger på centrale områder i forhold til at få kunderne til at foretage bæredygtige valg.
“Vi tolker svarene fra vores kunder som tegn på, at forbrugeradfærden i Norden er ved at ændre sig. Kunderne er meget engagerede i bæredygtighed, og de giver klart udtryk for, at bæredygtighed handler om mange forskellige aspekter – også udover klimaet. Når kunderne bliver spurgt, hvad de forventer af os, så prioriterer flertallet i alle landene informations- og datasikkerhed og bekæmpelse af økonomisk kriminalitet højest, men de forventer også, at vi leverer på social bæredygtighed og klima. Vi vil bruge svarene til at forbedre os og videreudvikle vores produkter og services. Det er netop digitale services som vores, som er en integreret del af folks daglige forbrug, som kan gøre en forskel”, siger Melita Ringvold, chef for kommunikation og bæredygtighed i Bank Norwegian.
Undersøgelsen, som består af svar fra mere end 65.000 bankkunder i Norden – hvilket svarer til indbyggertallet i Randers og lidt til – blev gennemført i november 2021. Kunderne blev spurgt til deres forventninger til en bæredygtig bank, og hvordan banken kan bidrage til, at kunderne kan handle mere bæredygtigt.
Vigtige konklusioner fra undersøgelsen:
- To områder skiller sig ud som de vigtigste for kunderne i forhold til bæredygtighed.
- Informations- og datasikkerhed: Omkring 79% af kunderne svarede, at sikkerheden er det vigtigste, banken skal levere
- Bekæmpelse af økonomisk kriminalitet: Omkring 69% af de adspurgte ser dette som en væsentlig del af bankens bæredygtighedsarbejde
- Nordiske respondenter ønsker større opmærksomhed omkring gæld som en samfundsudfordring. Når det gælder spørgsmål om vigtigheden af at hjælpe kunderne med at løse deres gældsudfordringer og at bidrage til en bedre forståelse af gældsproblemer i samfundet.
- Kunderne svarer, at de gerne vil have hjælp til at identificere køb hos lokale forhandlere. Informationen ville gøre det muligt for kunderne at anvende Bank Norwegian appen til at gøre deres forbrug mere bæredygtigt. Yderligere ønsker de overblik over de leverandører, som anses for at være bæredygtige. Det gælder alle landene.
- Undersøgelsen viser samtidig, at Bank Norwegians kunder i alle fire lande ønsker at gøre deres forbrug grønnere. Interessen er størst i Norge og Sverige.
- Kunderne efterspørger råd og vejledning til, hvordan de kan anvende deres kreditkort på en smart måde. De vil gerne bruge Bank Norwegian appen for at få et overblik over bæredygtige butikker og virksomheder.
Det mener to af vores kunder:
Ola Auglend fra Bryne i Norge er en af de Bank Norwegian kunder, som lægger vægt på bæredygtighed.
For mig er det vigtigt, at banken er bevidst om bæredygtighed i alt fra de interne forhold til den kundeorienterede virksomhed. Når det gælder interne forhold, er det en fordel, at banken er miljøcertificeret, at den arbejder målbevidst med bæredygtighed over for sine ansatte, og at den muligvis belønner folk for at vælge bæredygtige løsninger, som de for eksempel har gjort her med elcykler. Når det gælder kundeorienterede services, er det vigtigt, at banken anvender selvbetjeningsløsninger, når det er muligt, og at den ikke tilbyder kunderne papirbaserede løsninger. På længere sigt kunne man også erstatte plastikkortene helt med digitale løsninger. Derudover er det positivt, når bankerne tilbyder bedre priser og lånevilkår i forbindelse med køb af elbiler, varmepumper og efterisolering. Og så skal profilen og kommunikationen selvfølgelig afspejle, at de sætter bæredygtighed i højsædet, siger Auglend.
Emil Blomquist fra Västerås i Sverige mener også, at bæredygtighed skal være en integreret del af alle bankens aktiviteter.
Jeg synes kommunikationen er en vigtig del af Bank Norwegians arbejde med bæredygtighed. Dels i forhold til hvad banken gør for at blive mere bæredygtig, både socialt og miljømæssigt, men også i forhold til hvad kunderne kan opnå ved at bruge bankens service. Banken fungerer som mellemled i næsten alle transaktioner, og det giver mulighed for at påvirke kunderne på en måde, som andre ikke kan. Hvis man for eksempel opgjorde klimabelastningen ved det enkelte køb, så tror jeg kunderne ville blive mere miljøbevidste, siger Blomquist.