Den helt nye Kia Niro kan nu opleves hos de danske Kia forhandlere.
Den skal løfte arven efter en historisk storsælger i Danmark.
Niro PHEV var modellen, der banede vejen for elektrificerede Kia biler, og var den altoverskyggende årsag til, at Kia blev bedst sælgende PHEV mærke hele tre år i træk. Der er ikke mindre end 5.664 Niro PHEV i den danske vognpark.
Nu er den helt nye version af Kias populære Niro blevet redesignet fra bunden med en lang række innovative design- og komfortfeatures, der bringer bilen helt i front, når det gælder elektrificeret mobilitet i det kompakte CUV-segment.
Samtidig er den helt nye Kia Niro crossover blevet udstyret med et væld af nyttige højteknologiske funktioner, der forbedrer sikkerhed, brugervenlighed og bekvemmelighed for fører og passagerer. De fleste af disse funktioner er tilgængelige som standard i alle Niro modeller, som i Danmark inkluderer en plug-in hybrid (PHEV) og den fuldt elektriske EV.
Effektive elektrificerede drivlinjer til alle
I Danmark fås den helt nye Niro med henholdsvis plug-in-hybriddrivlinje (PHEV) og fuldt elektrisk drivlinje (EV) og giver fortsat kunderne mulighed for at vælge den elektrificerede løsning, som passer bedst til deres behov.
Plug-in Hybriden er udstyret med Kias særdeles effektive Smartstream 1,6-liters GDI-benzinmotor samt et større 11,1 kWh-batteri mod 8,9 kWh i den tidligere model. Til sammen giver det en ydelse på 183 hk.
Niro PHEV modellens EV-indstilling er blevet forbedret, og bilen kan køre helt op til 65 km i eldrift, hvilket reducerer emissionerne endnu mere og sparer brændstof. Desuden er effektiviteten af Kias 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse blevet forbedret. Ved at fjerne bakgearet og bruge kraften fra bilens elmotor i stedet for forbrændingsmotoren til bakkemanøvrer, er den nye gearkasse blevet 2,3 kg lettere og forbedrer den samlede brændstofeffektivitet med 0,62 %.
Den nye Niro Plug-in Hybrid byder også på en ny 5,5 kWh højspændingsvarmer (PTC), der fås som standardudstyr fra udstyrsniveau 2, Prestige modellen, og gør det muligt for PHEV-modellen at køre længere i ren eldrift i koldt vejr. Den sørger for, at kabinen i Niro kan opvarmes udelukkende med strøm, så forbrændingsmotoren belastes mindre.
Kunder, der vælger den helt nye Niro EV med 64,8 kWh batteri, kan se frem til en elektrisk rækkevidde på op til 460 km. Med en ydelse på 204 hk (150 kW) og et drejningsmoment på 255 Nm kommer førerne nemt og komfortabelt frem under alle forhold. Opladningen af Niro EV er også både hurtig og nem, og under optimale forhold varer det kun 43 min. at lade bilen fra 10-80 % ved en lynoplader.
Modelprogrammet for den nye Niro
Den nye Niro Plug-in Hybrid fås fra kr. 309.900. Her får du en veludstyret Niro med 16” alufælge, som giver modellens bedste brændstoføkonomi op til 125 km/l og en elektrisk rækkevidde op til 65 km. Mere komfortudstyr og bl.a. højvoltskabinevarmer, 10,25” touchskærm med navigation samt Kia Connect og Green Zone Drive mode koster yderligere kr. 35.000 i Prestige modellen (kr. 344.900). Slutteligt tilbydes modellen også i en Upgrade variant til kr. 379.900 med bl.a. 18” alufælge (brændstoføkonomi: 111,1 km/l – elektrisk rækkevidde: 61 km), el-bagklap, el-justerbare forsæder, kunstlædersæder og 10,25” fuldt digital instrumentering.
Prisen for den nye Niro EV starter fra 339.900 kr. Her får du en virkelig veludstyret og yderst funktionel elbil. Der er endnu mere komfort i Prestige modellen til kr. 359.900. Her får du bl.a. AC inverter, navigationsbaseret opladningsforberedelse af batteriet, 10,25” touchskærm m. navigation samt Kia Connect og integration af digital instrumentering. Topmodellen hedder Upgrade og koster kr. 379.900. Den tilbyder, udover bl.a. el-bagklap, el-justerbare forsæder og kunstlædersæder, en række ekstra sikkerhedsfunktioner; aktiv blindvinkelassistent, advarsel for bagved krydsende trafik, sikker udstigningsassistent, udvidet motorvejsassistent og udvidet nødbremse.
Niro Plug-in Hybrid rummer 348 l i bagagerummet, mens Niro EV rummer 475 l.
Du kan få det fulde overblik over udstyr og priser på både Niro PHEV og Niro EV her.
Helt nye innovative features til Niro
Man kan tilvælge C-stolpen i kontrastfarve, hvilket tilfører bilen et æstetisk designmæssigt højdepunkt. Herudover har C-stolpen også en vigtig aerodynamisk funktion. Panelet omfatter en ”aerodynamisk tunnel”, som fører luften ned langs bilens sider, hvor den slippes fri via en åbning langs baglygterne, så turbulensen på grund af luftmodstand reduceres.
En helt ny men diskret feature, som på elegant vis er integreret i det udvendige design, er det aktive luftspjæld i kølergrillen, som lukker automatisk, når motorkøling ikke er påkrævet, så luften strømmer nemmere over bilens front. Det aktive luftspjæld er integreret i både den øverste og nederste kølergrill på Niro PHEV-varianten og i den nederste kølergrill på EV-modellen. Aero-C-stolpen og det aktive luftspjæld bidrager til den nye Niros konkurrencedygtige Cw-værdi på 0,29.
Med effektiv mobilitet som omdrejningspunkt i udviklingen af bilen er PHEV-modellen udstyret med en intelligent ”Green Zone”-køreindstilling (Standard fra Prestige-modellen). Via lokationsdata fra bilens navigationssystem, analyse af kørselsmønstrene eller manuelt input fra føreren aktiverer Green Zone-køreindstillingen rent elektrisk kørsel for at eliminere udstødningsemissioner i udvalgte områder – fx i nærheden af skoler, hospitaler eller i førerens eget boligkvarter.
Green Zone-køreindstillingen kan også styre den resterende opladning på en indstillet rute ved hele tiden at overvåge og afbalancere batteriforbruget i henhold til den resterende distance, så skiftet mellem benzin- og eldrift sker på den mest effektive måde. For at øge komforten udvider en integreret geo-fencing-funktion elbilfunktionen i Niro PHEV ved kørsel i europæiske ultra-lav-emissions-zoner.
Niro EVs Vehicle-to-Device-funktion (V2D) betyder, at tovejsbatteriet kan fungere som en mobil 3 kW-strømforsyning til apparater og udstyr som fx elcykler eller campingudstyr. Og når du skal på endnu længere outdoor-oplevelser, byder den nye Niro på en anhængervægt på 600 kg uden bremser og 1.300 kg med bremser for Niro PHEV-modellen, hvilket passer til de fleste campingvogne og trailere, eller 300 kg uden bremser og 750 kg med bremser for Niro EV.