Nye tal fra Telenor afslører, at danskerne i stigende grad er bekymrede for at blive snydt gennem kunstig intelligens.
Hele 64 % af danskerne er bekymrede for, at kunstig intelligens (AI) vil blive brugt til at udføre svindel mod dem, når de færdes digitalt.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Telenor, som har undersøgt danskernes syn på AI og digital sikkerhed.
Undersøgelsen viser også, at hver tredje dansker er af den overbevisning, at AI vil forværre deres sikkerhed online. Det er en udfordring, da vi bruger mere og mere tid online. Det kræver øget opmærksomhed omkring deling af data online og brug af sikre adgangskoder samt opdaterede sikkerhedsforanstaltninger generelt.
“AI er en af de mest banebrydende nye teknologier i moderne tid. Den kommer til at revolutionere næsten alle aspekter af vores liv, og potentialet for positiv forandring er enormt. Jeg er i udgangspunktet optimistisk, men som med så mange andre gode ting, er der også skyggesider. Undersøgelsen viser tydeligt, at der en bekymring og utryghed blandt danskerne, og den skal vi tage alvorligt,” siger Christian Hoffmann, privatkundedirektør i Telenor.
Klonede stemmer og falsk kundeservice
AI-drevne chatbots kan bruges til at narre forbrugerne ved at simulere samtaler med kundeservicemedarbejdere, der beder om personlige oplysninger under dække af at løse et problem. AI kan også bruges til at lave falske sikkerhedsadvarsler, der har til hensigt at få forbrugerne til at downloade skadelig software.
Særligt den såkaldte ”grandparent scam” er en ny type af svindel, hvor en svindler udgiver sig for at være et familiemedlem i nød og beder om pengehjælp fra ældre. Det sker ofte ved at bruge AI til at genskabe familiemedlemmets stemme for at virke mere overbevisende.
”Vi opfordrer altid vores kunder til at være opmærksomme, når de modtager opkald fra personer, der beder om penge, selvom det er en nær relation. Det er en god idé at verificere historien hos andre eller stille spørgsmål, som kun personen kan svare på, for at sikre, at det er den rigtige person, man taler med,” siger Christian Hoffmann.
Danskerne mangler AI-erfaring
I undersøgelsen svarer 75 % af danskerne, at de ikke har nogen erfaring med brugen af AI. Dog udtrykker næsten halvdelen af dem samtidig, at de har høj tillid til deres egne evner, når det handler om at identificere AI-svindel.
”Vi vil gerne bidrage til, at vores kunder kan have en tryg digital tilværelse. Derfor har vi også et ansvar for at hjælpe med at lukke kløften mellem viden og tillid og sikre, at vores kunder har den nødvendige forståelse og kompetencer til at identificere svindel på en sikker og effektiv måde. Og at der også er et sikkerhedsnet under dem, hvis uheldet skulle være ude,” siger Christian Hoffmann.