Clio skal levere den digitale læringsplatform til det ambitiøse undervisningssamarbejde med en række danske nøgleaktører bag.
For direktør Pernille Wendel Mehl er det en blåstempling af Clios platform.
Tirsdag blev det offentliggjort, at Clio, der dagligt bruges på 85% af danske folkeskoler, skal levere den digitale læringsplatform til det storstilede Green transition of Education and educational Technology (forkortet GreenEdTech).
Formålet med det nye samarbejde er at udvikle folkeskolen, så grøn omstilling bliver en del af undervisningen i alle fag, og det bliver Clio en central del af.
– I Clio er vi meget stolte over, at vi er blevet valgt af de andre i konsortiet til at være infrastrukturen, der skal rumme projektet og binde det hele sammen. Konsortiet har købt ind på vores eksisterende platform, men faktisk er vi ved at udvikle en ny version af platformen, der egner sig endnu bedre til formålet, siger Pernille Wendel Mehl, adm. direktør, Clio.
Forskningsbaseret uddannelse til fremtidens tværfaglige arbejdskraft
En del af sigtet for det nye samarbejde er at tage nye undervisningsformer i brug såsom Citizen Science og inddragelse af viden fra eksempelvis industrivirksomheder, og det er helt i tråd med tankegangen hos Clio.
– Verden er ikke opdelt efter fag, og der bliver kun større behov for at tænke tværfagligt for at løse problemer særligt på klimaområdet. Derfor er dette samarbejde med dygtige aktører, der alle kommer med deres input, helt i vores ånd, siger Pernille Wendel Mehl og fortsætter:
– Der er brug for at tænke den grønne omstilling ind i alle fag men også alle processer, uanset om du er kontoransat, tømrer eller ingeniør. Med GreenEdTech kommer vi til at have en pakke af forskningsbaseret uddannelse på Clios nye platform, der har en lang række værktøjer, der gør indholdet tilgængelig, uanset færdighedsniveau. Det er vigtigt, for den grønne omstilling skal være en naturlig del af uddannelsen af fremtidens borgere.