Et mere sporty udtryk, opgraderet MBUX-system og en forbedret rækkevidde i plug-in hybriderne er nogle af højdepunkterne i de faceliftede A- og B-Klasser fra Mercedes-Benz.
Den nuværende generation af A-Klassen har siden 2018 kombineret hverdagsluksus, intelligente teknologier og sportslig dynamik.
Nu er Mercedes-Benz klar med en faceliftet udgave af den populære model, der ligesom den praktiske B-Klasse kommer på markedet i teknisk fornyede udgaver.
Den faceliftede A-Klasse kan i både hatchback- og sedanversionen kendes på den nye fronthjelm med muskuløse power domes, som sammen med en mere fremtrædende kølergrill og ny grafik i forlygterne samt baglygter inspireret af C-Klassen giver den kompakte Mercedes et ekstra sportsligt look. Også B-Klassen har undergået en visuel opdatering med et mere dynamisk frontdesign, mens begge modeller fås med nye hjuldesign og farver.
Forbedret MBUX-system
Både A- og B-klassen kommer med et forbedret MBUX-system, hvor føreren kan tilpasse visningen i fører- og centraldisplayet i tre nydesignede temaer (Klassisk, Sport og Diskret), tre forskellige opsætninger (Navigation, Assistance og Service) og syv forskellige farveuniverser. Centraldisplayet indeholder alle tidligere funktioner såsom eksempelvis navigation, medier og bilfunktioner – og kan nemt og intuitivt styres som en touchskærm.
Samtidig er den dansktalende stemmestyringsfunktion videreudviklet, så teknologien i endnu højere grad er i stand til at kommunikere. Eksempelvis kan MBUX nu udføre visse stemmestyrede kommandoer, uden at føreren først skal aktivere systemet med et ’Hej Mercedes’.
Det er naturligvis fortsat muligt at forbinde de nye A- og B-Klasser med sin smartphone via Apple Carplay eller Android Auto Wireless, ligesom en ekstra USB-C port er tilføjet i begge modeller sammen med en øget USB-ladekapacitet.
De nye udgaver af A- og B-klassen er også blevet styrket på sikkerhedssiden. Eksempelvis når det gælder vognbaneassistenten, Lane Keeping Assist, som nu styres via Active Steering Control, hvilket skaber en endnu mere komfortabel oplevelse af teknologien.
Elektrificerede benzinmotorer
Motormæssigt er der også nye innovationer, og de opdaterede A- og B-klasser kommer til Danmark i fem forskellige versioner: En 200 med en firecylindret benzinmotor med 163 hestekræfter, en 250 4MATIC med en firecylindret benzinmotor med 224 hestekræfter og firehjulstræk, to dieselversioner (200 d, 220 d) med henholdsvis 150 og 190 hestekræfter samt plug-in hybridversionen 250 e med en systemeffekt på 218 hestekræfter.
For benzinversionerne gælder en ny starter-generator (RSG), som medvirker til en mere afdæmpet startprocedure samt muligheden for automatisk og brændstofbesparende afbrydelse af benzinmotoren, når der cruises. Den 48-volts elektrificering af drivlinjen giver desuden 16 hestekræfters ekstra power i forbindelse med igangsætning.
Optimerede plug-in hybrider
For plug-in hybridversionen af A- og B-klassen, som kombinerer en firecylindret benzinmotor med en elmotor, gælder ekstra power og en forbedret rækkevidde. Elmotorens effekt er øget, og takket været en forbedring af det 15,6 kWh store batteri kan en A 250 e nu køre helt op til 81 kilometer på strøm, mens en B 250 e kan tilbagelægge op til 77 kilometer.
Også opladningen forbedret i plug-in hybriderne, og som standard i Danmark kan batteriet nu lades med op til 11 kW (AC) mod 7,4 kW i forgængeren. De nye A- og B-klasser fås desuden med en ekstra kraftig 22 kW (DC) onboard-lader som ekstraudstyr, hvilket gør det muligt at oplade batteriet fra 10 til 80 procent på omkring 25 minutter.
De faceliftede udgaver af A- og B-Klassen lander hos de danske Mercedes-Benz forhandlere i begyndelsen af 2023.