I ledelseslaget i danske virksomheder er erfaringerne med at have hjemmearbejdende medarbejdere positive, og langt de fleste ledere ønsker at videreføre dette efter coronakrisen.
Det viser ny undersøgelse.
63,8% af lederne i de danske virksomheder vil gerne fortsætte med hjemmearbejdspladser efter coronakrisen. Det viser en ny analyse blandt danske virksomheder, som er foretaget af IT-Branchen i oktober/november. De positive udmeldinger fra danske ledere skyldes flere ting.
”Først og fremmest er lederne blevet mere produktive af selv at skulle arbejde remote og håndtere sit team hjemmefra. Men de føler også, at de har fået en bedre work/life balance ved at arbejde på den måde. Så det har været positivt for lederne både professionelt og privat,” siger Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen.
61,0% af lederne fortæller nemlig i analysen, at de er blevet mere produktive ved at arbejde hjemmefra. 53,4% oplever en bedre work/life balance under coronakrisen.
Coronakrisen har givet en ny måde at lede på
At lede sit team fra afstand er en ny disciplin for mange ledere, men heldigvis ser det ud til, at størstedelen har fundet nye måder at gøre det på.
64,5% siger, at de har måtte ændre deres måde at lede på, og at de har fået nogle positive ledelseserfaringer (68,0%), som de vil fortsætte med at bruge efter krisen. Og over halvdelen af lederne (58,5%) mener, at det har været nemt at følge op på medarbejdernes mål og aftaler, selvom de har arbejdet hjemmefra.
Gode råd til remote ledelse
At arbejde med medarbejdere, som man ikke lige sidder ved siden af, er en anden ledelsesøvelse, end mange er vant til.
Det har man bl.a. oplevet på nærmeste hold i Atea, hvor hovedparten af virksomhedens over 1.400 medarbejdere stort set fra den ene dag til anden skulle arbejde hjemmefra.
”Det var naturligvis en stor omvæltning for mange, men vi har også fået en lang række positive erfaringer, som vi som virksomhed vil arbejde videre med efter coronakrisen,” fortæller Annette Otto, der er Senior Vice President for Marketing, Partner Management, HR & Communications i Atea og formand for IT-Branchens kompetenceudvalg.
Ateas coronaerfaring er, at det som leder i høj grad handler om at skabe en struktur med hurtige individuelle og afdelingsmæssige touchbase-møder. Og så skal man sørge for at lave en plan for det virtuelle samarbejde både som team og individuelt, så man får afstemt spilleregler og forventninger.
”Man skal huske, at medarbejderne er forskellige og har individuelle behov. Så det er vigtigt at møde dem hver især, hvor de er. Når man har medarbejdere både på kontoret og derhjemme, er det derfor vigtigt, at man er synlig og nærværende for alle – og at man har fokus på at fjerne forhindringer og barrierer for deres arbejde,” siger Annette Otto.
Selvom det måske for mange ledere vil være naturligt at falde i fælden om at lave mikro management, så har man i Atea faktisk oplevet, at der er brug for det stik modsatte.
”Når man har et hybridt team, et det vigtigt, at man er visionsdrevet, hvor man som leder skaber nogle hjørneflag og sætter rammen. Det hjælper medarbejderne med at forstå kerneopgaven og til at prioritere deres tid. Og så skal have tillid til, at ens medarbejdere nok skal levere,” udtaler Annette Otto.
Om analysen
Analysen er udarbejdet af IT-Branchen som online spørgeskema, der er sendt ud i slutningen af september/oktober 2020 til et bredt spektrum af danske virksomheder.
206 har besvaret spørgeskemaet hvoraf 55,9% af respondenterne havde ledelsesansvar.